Skrumpende indtjeningsforspring i Maersk
Hvorfor har konkurrenterne halet ind på Maersk Line i løbet af 2015? Det vækker undring hos ATP, at EBIT-marginalen (driftsoverskuddet før renter) er faldet mere hos Maersk Line end hos konkurrenterne. Claus Berner Møller, afdelingschef for danske aktier i ATP, spurgte om det på tirsdagens generalforsamling i A.P. Møller-Mærsk.
”Olieprisen og de lave priser for at fragte ting på tværs af havene er ikke A.P. Møller-Mærsks skyld – men hvorfor har konkurrenterne halet ind på jer på shippingfronten i løbet af 2015?”. Sådan lød spørgsmålet fra ATP på generalforsamlingen.
Bestyrelsesformand Michael Pram-Rasmussen glædede sig over, at selskabet har et stærkt cash flow og stort fokus på omkostningerne, men sagde også:
”I Maersk Line ser vi en faldende EBIT i forhold til konkurrenterne. Vi mener, at vores mål om at ligge fem procent bedre på EBIT end konkurrenterne er realistisk i forhold til den størrelse, vi har. Det er rigtigt, at vi har ligget bag CMA, men i 11 af 12 kvartaler har vi ellers nået målet”, sagde Michael Pram Rasmussen og tilføjede:
”Vi har investeret meget i energioptimering på vores skibe. Det giver en konkurrencemæssig fordel, når olieprisen er på for eksempel 120 dollar – men når olieprisen er lav, så bliver forspringet også mindre”.
Alphaliner har undersøgt overskudsgraden hos 16 containerrederier, der har offentliggjort regnskaber for 2015. Den undersøgelse viser, at taiwanesiske Wan Hai i 2015 var det mest rentable containerrederi ud af de 16 med en overskudsgrad på 6,3 procent. Maersk Line følger dog lige efter med 6,0 procent.
Kilde: Finans.dk