Skibsmotorer skal være mere miljøvenlige
Med 16 millioner kroner fra Innovationsfonden vil danske forskere og designere af skibsmotorer finde løsninger på, hvordan skibsmotorerne kan blive mere effektive og miljøvenlige. Det er kravene til, at emissionerne af NOx, SOx og CO2 reduceres, som betyder, at driften af skibenes motorer må ændres.
En af de store udfordringer er at forhindre ”kold korrosion” i motorerne, som har vist sig at udgøre et større problem under de ændrede forhold. Kold korrosion er en blanding af syreangreb og mekanisk slid i motoren, som opstår, fordi svovlsyre i højere grad kondenserer på cylindervæggen i motorerne.
SULCOR er et projekt, hvor DTU og MAN Diesel & Turbo er gået sammen med internationale universiteter i et udfordrende arbejde om at forstå og beskrive de mekanismer, som ligger bag dannelsen og kondensationen af svovlsyre i motorerne.
”Igangsættelsen af projektet SULCOR er et vigtigt skridt i forståelsen af korrosionsmekanismerne i forbrændingsrummet i moderne skibsmotorer – mekanismer, som har vist sig at føre til store omkostninger i service og som er meget begrænsende i motordesignet. Vi forventer, at projektet vil vise sig central for udviklingen af fremtidige endnu mere effektive og miljøvenlige skibsmotorer”, siger Søren H. Jensen, vice president for R&D Low Speed, MAN Diesel & Turbo.
Henrik Carlsen, institutdirektør på DTU, Institut for Mekanisk Teknologi, siger: ”Det er meget glædeligt, at MAN Diesel & Turbo sammen med DTU nu får mulighed for at gennemføre en stor forskningsindsats, så det i fremtiden er muligt at forstå og forebygge korrosion i de store skibsmotorer. Det er en forudsætning for optimering af driften i motorerne i de store skibe og for udviklingen af nye motorer med lavere brændstofforbrug og emissioner”.
Kilde: DTU