Skibsmæglere drøftede revideret havnelov
Danmarks Skibsmæglerforening afholdte fredag sit Årsmøde og Generalforsamling i Middelfart. Årsmødet bød bl.a. på et debatforum om den igangværende revidering af Havneloven, samt et forum om foreningens nye forretningsbestemmelser.
Panelet der diskutere Havneloven var sammensat af: Jakob Ullegård - Direktør hos Danske Rederier, Hans Arne Kristiansen - Specialkonsulent, Danske Havne, Ulf Stephenson - General Manager hos Holship og medlem af bestyrelsen hos Danske Havnevirksomheder, samt Tonny Dalhøj Paulsen formand for bestyrelsen i Skibsmæglerforeningen.
Tonny Dalhøj Paulsen præsenterede Skibsmæglerforeningens holdninger, og sagde bl.a., at ”det er foreningens principielle holdning om samarbejdet med havnene, at havnene ikke skal konkurrere med private virksomheder, men at havnene derimod skal koncentrere sig om en en effektiv forvaltning af havnenes infra- og suprastruktur”.
Tonny Dalhøj Paulsen nævnte, at Skibsmæglerforeningen kan tilslutte sig Rapporten ’Fair og Lige Konkurrence’, som konkluderer, at offentlige virksomheder ikke skal kunne konkurrere med private virksomheder.
Jakob Ullegård - Danske Rederier, sagde i forbindelse med sit indlæg, at ”den varslede revision af havneloven er en mulighed for at få tegnet rammerne endnu klarere op, så vi ikke kommer til at se overtrædelser af havneloven, i forhold til de såkaldte ’Grandfather Rights’. For her har der desværre været problemer med offentligt opgave-tyveri”.
Ulf Stephenson - Holship og bestyrelsesmedlem i Danske Havnevirksomheder, fremførte Danske Havnevirksomheders holdninger og synspunkter, og hans indlæg var medvirkende til, at debatten var livlig og perspektivskabende.
Hans Arne Kristiansen fra Danske Havne indledte med overskriften ’Makværk eller noget fra en svunden tid’, og fortsatte Danske Havnes argumentation for ønsker til ændringen i lovgivningen set fra havnenes synspunkt. Han ser flere sammenfaldende interesser i sektoren end modsætninger og beklagede, at debatten i medierne har skabt et falsk modsætningsforhold mellem havnene og deres operatører.
Deltagerne i Årsmødet udtrykte efterfølgende tilfredshed med diskussionen, og at medlemmerne havde følt, at man netop havde fået et bredere perspektiv over problemstillingerne at tænke over og være opmærksomme på.
Det andet forum på mødet drejede sig om Skibsmæglerforeningens igangværende revision af sine forretningsbestemmelser for medlemmer af Danmarks Skibsmæglerforening. Skibsmæglerforeningen har ”hyret” HAFNIA Law til at hjælpe med at få revideret de eksisterende bestemmelser, og foreningen har nedsat en arbejdsgruppe til at hjælpe med processen.
Det er målsætningen, at Skibsmæglerforeningen kan præsentere sine nye forretningsbestemmelser i 1. kvartal af 2018.
På valg til bestyrelsen var Henrik Otto Jensen - Niels Winther & Co. Aps, Luis Bernat - Nicopia Shipping Aps, Erik Thomsen - WeAgents Aps og Peter Møller - Saga Shipping A/S, som alle modtog genvalg af Generalforsamlingen.
Skibsmæglerforeningens bestyrelse konstituerede sig umiddelbart efter Generalforsamlingen:
• Tonny Dalhøj Paulsen - Futura Shipping & Invest Aps (Formand) • Henrik Otto Jensen - Niels Winther & Co. Aps (Næstformand) • Erik Thomsen - WeAgents Aps • Luis Bernat - Nicopia Shipping Aps • Jan Timmermann - COSCO SHIPPING Lines (Denmark) A/S • Ronnie Hulstrøm - Baltic Shipping Company A/S • Peter Møller - Saga Shipping A/S • Steen Gliese Pedersen - SafeSea Transport Europe Aps
Danmarks Skibsmæglerforening er brancheforening for Skibsmæglere, Shipping agenter, Linjeagenter, Skibsklarerings- og Befragtningsvirksomheder, Køb- og Salgsmæglere, Operatørvirksomheder samt Ship Managementfirmaer.
Forening har 110 medlemmer der beskæftiger flere tusinde medarbejdere både direkte og indirekte, med en valutaindtjenende milliardomsætning.
Kilde: Danmarks Skibsmæglerforening