Skibsfartens CO2-aftryk skal kortlægges
IMOs miljøkomité har flere vigtige sager på dagsordenen, når den mandag træder sammen i London. I centrum for mødet står vedtagelse af et system for indrapportering af de enkelte medlemsstaters CO2-udledning.
”Industrien har meldt sin støtte til systemet, hvilket er positivt. Så vi håber, at landene kan blive enige på mødet i miljøkomitéen. Det er nu, deres vilje skal lakmustestes”, siger underdirektør i Danmarks Rederiforening Maria Bruun Skipper, der deltager i mødet.
Lykkedes det at opnå enighed om et indrapporteringssystem, kan systemet blive endeligt godkendt på det efterfølgende komitémøde i oktober.
Ud over et system til registrering af den nuværende CO2-udledning, skal komitéen også drøfte, hvor meget skibsfarten bør bidrage til de samlede, globale CO2-reduktioner.
”Sammen med International Chamber of Shipping, forskellige NGO'er og en række lande støtter Rederiforeningen, at IMO tager fat på dette arbejde. Bliver det afvist af IMO-landene af politiske årsager, så vil det uden tvivl sætte skub i EU’s regionale krav, hvilket vil være konkurrenceforvridende og kun have ringe effekt på klimaet”, siger Maria Bruun Skipper.
Ud over CO2-spørgsmål skal IMOs Miljøkomité blandt andet diskutere ballastvand samt spørgsmålet om de globale svovlkravs ikrafttrædelse i 2020.
Kilde: Danmarks Rederiforening