Skarp kritik af liberalisering af lodsloven
Lodsloven står overfor en mulig revison to år inden, lodseriet i Danmark bliver fuldt liberaliseret 1. januar 2020. Liberalisering er delvis gennemført, men har ifølge kritikere ført til højere og ikke lavere priser. De internationale erfaringer med liberalisering af lodstjenester er overvejende negative.
Liberalisering af lodstjenester plejer at føre til højere priser og dårligere uddannelsestilbud. Det mener den internationale lodssammenslutning IMPA, der samtidig i en udtalelse til Søfartens Ledere peger på at 99 pct. af verdens lodser ikke er liberaliseret.
“Effekten af liberalisering på omkostningerne er således, at omkostningerne går op, og sikkerheden går ned. Det er ikke en mening, det er et faktum, siger Nick Cutmore, generalsekretær i IMPA til Søfartens Ledere.
Han peger på, at danske lodsomkostninger er steget ca. 50 procent siden liberaliseringen blev påpegyndt i 2006, mens i Argentina, hvor liberalisering indtrådte i 1997, er prisen omtrent det dobbelte i Buenos Aires af den, der findes i nabolandet Uruguay blot 60 km væk på den anden side af Rio de la Plata.
I Danmark startede privatiseringen med en ændring i lodsloven i 2006, hvor lodsninger i danske farvande blev opdelt i regionallodsninger og gennemsejlingslodsninger. DanPilots monopol blev brudt ved, at regionallodsninger blev konkurrenceudsat, mens DanPilot, der i dag er en selvejende offentlig virksomhed, beholdt monopolet på gennemsejlingslodsninger. Dette monopol forsvinder dog efter planen den 1. januar 2020.
Søfartens Ledere har indhentet vurderinger omkring privaterisering af lodstjenesten fra en række internationale søfartsorganisationer, hvoraf flere er kritiske, mens Intertanko, der samler tankskibsejere globalt støtter idéen om fri konkurrence.
“Vi går ind for konkurrence, men fra vores synspunkt handler det hele om uddannelse og den måde, vi agerer og gør tingene på. Konkurrence er ikke noget, vi ville påtale, medmindre der er tale om en service af ringe kvalitet,” siger Johan Gahnström, der er sekretær for Intertankos Nautical Sub-committee til Søfartens Ledere.
Kilde: Søfartens Ledere