Seminar om ID-kontrol ved Øresund
Tirsdag var der ”Øresundsseminar” på Christiansborg. Her var fokus på Øresundssamarbejdets fordele og muligheder samt de udfordringer, som ID-kontrollen giver. Kontrollen blev indført fra svensk side ved årsskiftet og har betydet besværligheder samt store udgifter for rederierne.
”Det er klart, at det er stor udfordring for os, at vi skal bære udgiften for at gennemføre kontrollen. Især når det er den svenske stat, som betaler og udfører kontrollen ved Øresundsbroen, der er den oplagte konkurrent for vores egen flydende bro af færger. Vi synes, at det er skævvridende, at vi som rederi skal bære en udgift på op mod to millioner kroner om måneden. En regning, som vokser, når vi kommer ind i højsæsonen, hvor trafikmængden er markant større”, sagde Henrik Rørbæk, HH Ferries.
Der var på seminaret fokus på de hindringer, som ID-kontrollen har skabt for integrationen på tværs af Øresund. Rederiet HH Ferries havde inviteret i sin egenskab af ”integrationsmotor” med 50.000 årlige enkeltture over Øresund, som adm. direktør Henrik Rørbæk for rederiet sagde det.
Rederiforeningen erkender, at man politisk må løse de udfordringer, som de aktuelle flygtningestrømme har givet anledning til. Det er en udfordring, at man fra svensk side har valgt at indføre det såkaldte transportøransvar, der pålægger færgerederierne ansvar for at kontrollere ID hos alle rejsende. Man har tilmed endnu ikke leveret på de ambitioner, som den svenske regering har luftet om at dække udgifterne til ID-kontrollen. Heldigvis har den danske regering taget en anden holdning.
”Det er godt, at den danske regering er helt klar i spyttet, når det kommer til transportøransvaret: Skal det aktiveres, så siger ministeren tydeligt, at bestilleren, altså den svenske stat, skal betale for det. Det er også godt, at regeringen ikke har aktiveret den danske mulighed for transportøransvar. Mit håb er, at valget af politiske virkemidler på både dansk og svensk side fremadrettet står mål med udfordringerne”, sagde Anne H. Steffensen, adm. direktør for Danmarks Rederiforening på seminaret.
Den aktuelle status for HH Ferries kontrol er, at man siden 4. januar 2016 har gennemført 525.000 kontroller ved færgerne hen over Øresund. Af dem har man måtte afvise 2.400 personer. Heraf har 56 været potentielle asylansøgere.
Kilde: Danmarks Rederiforening