Seminar om ID-kontrol ved Øresund

Tirsdag var der ”Øresundsseminar” på Christiansborg. Her var fokus på Øresundssamarbejdets fordele og muligheder samt de udfordringer, som ID-kontrollen giver. Kontrollen blev indført fra svensk side ved årsskiftet og har betydet besværligheder samt store udgifter for rederierne.

Arkivbillede.

”Det er klart, at det er stor udfordring for os, at vi skal bære udgiften for at gennemføre kontrollen. Især når det er den svenske stat, som betaler og udfører kontrollen ved Øresundsbroen, der er den oplagte konkurrent for vores egen flydende bro af færger. Vi synes, at det er skævvridende, at vi som rederi skal bære en udgift på op mod to millioner kroner om måneden. En regning, som vokser, når vi kommer ind i højsæsonen, hvor trafikmængden er markant større”, sagde Henrik Rørbæk, HH Ferries.

Der var på seminaret fokus på de hindringer, som ID-kontrollen har skabt for integrationen på tværs af Øresund. Rederiet HH Ferries havde inviteret i sin egenskab af ”integrationsmotor” med 50.000 årlige enkeltture over Øresund, som adm. direktør Henrik Rørbæk for rederiet sagde det.

Rederiforeningen erkender, at man politisk må løse de udfordringer, som de aktuelle flygtningestrømme har givet anledning til. Det er en udfordring, at man fra svensk side har valgt at indføre det såkaldte transportøransvar, der pålægger færgerederierne ansvar for at kontrollere ID hos alle rejsende. Man har tilmed endnu ikke leveret på de ambitioner, som den svenske regering har luftet om at dække udgifterne til ID-kontrollen. Heldigvis har den danske regering taget en anden holdning.

”Det er godt, at den danske regering er helt klar i spyttet, når det kommer til transportøransvaret: Skal det aktiveres, så siger ministeren tydeligt, at bestilleren, altså den svenske stat, skal betale for det. Det er også godt, at regeringen ikke har aktiveret den danske mulighed for transportøransvar. Mit håb er, at valget af politiske virkemidler på både dansk og svensk side fremadrettet står mål med udfordringerne”, sagde Anne H. Steffensen, adm. direktør for Danmarks Rederiforening på seminaret.

Den aktuelle status for HH Ferries kontrol er, at man siden 4. januar 2016 har gennemført 525.000 kontroller ved færgerne hen over Øresund. Af dem har man måtte afvise 2.400 personer. Heraf har 56 været potentielle asylansøgere.

Kilde: Danmarks Rederiforening

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

02.12.2024Maritimedanmark.dk

Royal Arctic Line hæver tillæg

28.11.2024Maritimedanmark.dk

Polen foreslår fælles overvågning af Østersøen

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Rateindeks falder for anden uge i træk

15.11.2024Marstal Navigationsskole

Sponseret

Uddannelse til drone-operatør på Marstal Navigationsskole

12.11.2024Maritimedanmark.dk

Rapport: Houthier tjener penge på angreb

29.10.2024Maritimedanmark.dk

Ny CFO i DanPilot

24.10.2024Marstal Navigationsskole

Sponseret

Batteriets liv efter el-færgen

23.10.2024Caverion Danmark A/S

Sponseret

Forfremmelse: Ny afdelingsleder til Sikringsafdelingen i Caverion Danmark

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark