Seaman Aalborg viderefører sømandspleje
Fonden Aalborg-Nørresundby Søfarts-Service, som i over 60 år har skabt trivsel for de mange søfarende, der har besøgt Aalborg, er nu endeligt nedlagt. Seaman Aalborg har taget over og viderefører velfærdsservicen.
”Det er meget vigtigt, at vi fortsat kan yde velfærdsarbejde for søfarende i Aalborg. Det er dét, vi er sat i verden for, og hvis ikke vi gør det, bliver erhvervet ikke særligt attraktivt. Sømændene skal have mulighed for at kunne komme i kontakt med deres familier derhjemme, omverdenen og møde andre mennesker. Det er altafgørende for deres trivsel”, siger hotelchef på Hotel Aalborg, Bo Kikkenborg.
I april 2012 blev det besluttet at opløse fonden Aalborg-Nørresundby Søfarts-Service på grund af problemer med at indhente tilstrækkelige økonomiske midler. Siden da har man arbejdet på at finde en løsning med henblik på at videreføre servicen, og den plan er nu lykkedes. Seaman Aalborg, der er etableret af Hotel Aalborg i samarbejde med Aalborg Havn og Handelsflådens Velfærdsråd, har overtaget arbejdet, og det betyder, at søfolk, der kommer ind i Aalborg Havn, fortsat vil kunne få hjælp til praktiske ting.
Foruden salg af telefon- og internetkort tilbyder Seaman Aalborg de samme serviceydelser som hidtil. Det indebærer blandt andet daglige besøg og service på skibene, uddeling af internationale aviser og adgang til og forplejning på Hotel Aalborg.
Kilde: Aalborg Havn