Seaintel: Alibaba kan koste branchen dyrt
Alibaba´s OneTouch handelsportal, hvor rederier giver kunderne direkte adgang til at købe containerplads, kan ultimativt udvikle sig til en så stor spiller på markedet, at rederierne bliver tvunget til at betale stadig højere gebyrer for at være på platformen.
"Hvad har Alibaba egentlig gang i?" spørger Lars Jensen, CEO i Seaintel i et blotindlæg på Linkedin. Den kinesiske internetgigant ejer platformen OneTouch, hvor en række af verdens største rederier med Maersk Line i spidsen tilbyder kinesiske kunder selv at booke plads til deres containere. OneTouch platformen er vokset hurtigt, hjulpet på vej af rabatter til kunder, der benytter platformen og senest gennem pilotforsøg med Maersk Line og aftaler med en række andre rederier, bl.a. CMA-CGM. Lars Jensen peger på, at OneTouch er i gang med at opbygge en styrkeposition i forhold til de traditionelle spillere på shippingmarkedet, som f.eks. banker, forsikringsselskaber, shippingfirmaer, rederier og havne, der senere kan koste dem dyrt.
Styrkepositionen gør ifølge Lars Jensen OneTouch i stand til at skabe disruption i markedet i forhold til, hvem der kontrollerer de forskellige led i værdikæden.
“Specielt skulle containerrederier, banker og forsikringsselskaber kigge på udviklingen og spørge sig selv, hvordan slutspillet kommer til at se ud, hvis OneTouch fortsætter fremgangen med det nuværende tempo. I dag giver OneTouch de rederier, der samarbejder med tjenesten, mulighed for at gå efter yderligere volumen fra små og mellemstore afskibere, der ellers ville bruge de traditionelle shippingfirmaer," skriver Lars Jensen og fortsætter:
"Men ultimativt, hvis hovedparten af de kinesiske afskibere ender med at se OneTouch som deres primære gateway til fragt, vil rederierne ende med en relation til platformen, der kan sammenlignes med den, der har udviklet sig mellem selvstændige hoteller og platforme som expedia, hvor udbyderne af kapacitet er tvunget til at acceptere høje transaktions-fee eller miste adgangen to til store dele af markedet, advarer Lars Jensen.
Redaktionen