Scorpio Tankers afviser scrubbere
Scorpio Tankers, der er en af de største ejere af produkttankskibe afviser for nærværende installation af scrubbere. Rederiet satser i stedet på, at der vil være brændstof med lavt svovlindhold tilgængeligt, når de nye regler træder i kraft 1. januar 2020.
I en investorpræsentation siger Scorpio Tankers, at de vil overholde de kommende IMO krav ved at benytte brændstof, der maksimalt indeholder 0,5 pct. svovl.
Udmeldingen kommer på midt i den igangværende debat om, hvordan verdens skibsflåde skal tilpasse sig de nye regler: Er scrubbere løsningen - eller skal man benytte brændstof med lavt svovlindhold.
Scopio Tankers analyse er, at scrubbere er en fordel for skibe i fast rutefart eller større skibe, mens
tilbagebetalingstiden for mindre skibe eller skibe i trampfart er mere usikker. Scopio råder over en flåde på 109 produkttankskibe.
Maersk Line, der opererer store containerskibe i fast rutefart, har dog fravalgt scrubbere til fordel for olie med lavt svovlindhold, mens CMA CGM har bestilt nye gigantiske containerskibe, der drives med LNG.
Scorpio Tankers siger videre om beslutningen, at risici omkring reglerne, teknologien og forsyningerne heller ikke favoriserer scrubbere. Evalueringen af dem fortsætter dog, omend Scorpio Tankers i dag “ikke ser overbevisende argumenter for at installere dem”.
Hvad prisen bliver på de nye brændstoffer med lavt svovlindhold, er der fortsat ingen, der kan sige med sikkerhed. Prisen på olie med lavt svovlindhold er i dag 370 dollar højere pr. ton end den tunge olie på future-markedet, skriver TradeWinds.
Kilde: TradeWinds