Scandlinesfærger færdige efter fem år
Det er fem år siden, at byggeriet af de to nye Scandlines-færger til Gedser-Rostock-ruten begyndte. De skulle oprindeligt bygges af P+S Werften i Stralsund, som gik konkurs, inden færgerne var helt færdige. Siden overtog Fayard, som måtte improvisere under ombygningen af færgerne.
”Det har ikke været en enkel proces. Vi har måttet improvisere, efterhånden som vi arbejdede os gennem færgerne. Der lå ikke noget færdigt design, da vi gik i gang. Vi blev nødt til at tage det skridt for skridt”, siger Bjørn Wienigk, projektchef hos Fayard.
Scandlines’ projektchef Lars Jordt supplerer: ”Vi fandt flere nye udfordringer under processen. Det er det projekt, som jeg har arbejdet længst tid med overhovedet, og nu glæder jeg mig til, at vi bliver færdige”.
Værftet i Stralsund havde blandt andet bygget færgerne med alt for tunge stålplader, så Fayard måtte fjerne 2.000 ton stål fra hver af færgerne og opbygge dem igen med andre 1.300 ton. De næsten 4.000 ton skrottet materiale er sendt til genanvendelse. Desuden har det været nødvendigt at nyinstallere alle ledninger på færgerne, da det tyske værft havde blandet signalkabler med powerkabler, hvilket man ikke må.
Den første af de to færger, M/F Berlin, er nu endelig ved at være helt klar og skal på prøvesejlads i september, og den sættes i drift i oktober måned.
Kilde: transportmagasinet.dk