Scandlines har fået overdraget to skrog
Scandlines har fået overdraget de to skrog fra konkursboet efter P+S Werften i Stralsund efter, at købskontrakten blev underskrevet sidst i februar. Nu leder Scandlines efter et andet værft, der kan færdiggøre byggeriet af de to færger, der skal indsættes på ruten mellem Gedser og Rostock.
Scandlines arbejder på at færdiggøre specifikationerne på om- og færdigbygningen af de to nye færger, som forventes at blive klargjort til indsættelse på Gedser-Rostock-ruten inden for det næste års tid. Rederiet er i dialog med nogle nordeuropæiske værfter, som ventes at afgive tilbud på opgaven.
Et af problemerne med de to ikke-færdigbyggede skibe har været, at de har været for tunge. Nu reducerer man vægten ved at skære det øverste passagerdæk af, og styrehus og besætningsaptering erstattes med konstruktioner i aluminium. Derved sænkes skibets tyngdepunkt, så skibet opfylder alle stabilitetskrav.
Desuden øger man dødvægten, så skibet som planlagt kan medtage 96 lastbiler eller 480 biler, men antallet af passagerer reduceres fra 1.500 til 1.300.
Scandlines har fået gode erfaringer med hybridsystemet på M/F Prinsesse Benedikte, der sejler på Rødby-Puttgarden. Derfor vil de to nye færger også få installeret hybridsystemet sammen med en scrubber, og tilsammen betyder det, at de to nye færger opfylder de nye skrappere regler om svovludledning, der træder i kraft 1. januar 2015.
Rederiet forventer at indgå en aftale med et værft i løbet af april måned.
Kilde: Scandlines