Scandlines fortsætter som lavprisselskab
Trafikekspert Knud Erik Andersen, der er tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet, er kritisk over for beregningerne i den trafikprognose, der er udarbejdet i forbindelse med den faste Femernforbindelse. Det forudsættes nemlig, at Scandlines nedlægger færgedriften, og det er slet ikke sikkert, at rederiet gør det. Rederiet vil nemlig være gældfrit i 2021 og vil derfor kunne sætte billetpriserne meget ned.
Den trafikmodel, man har opstillet for at kunne beregne trafikken, indregner slet ikke færgerne og regner derfor heller ikke på fordelingen af trafikken, hvis der er en parallel færgerute ved siden af den faste forbindelse, fremhæver Knud Erik Andersen.
Scandlines vil være et gældfrit selskab i 2021, når den faste Femernforbindelse efter planen står færdig. Dermed kan rederiet overgå til at blive et lavprisselskab, argumenterer Knud Erik Andersen.
Kritikken afvises dog af Femern A/S, hvor chefanalytiker Anne Martens siger: ”Modellen indeholder eksisterende og kendte, planlagte jernbaner, veje, faste forbindelser og færgeruter. Modellen kan derfor også regne på en situation, hvor Scandlines eller andre rederier udbyder et alternativ til tunnelen mellem Rødby og Puttgarden”.
Scandlines har fastholdt, at de agter at fortsætte driften af færgeruten Rødby-Puttgarden og har forsøgt at modarbejde byggeriet ved blandt andet at bede EU om at vurdere, hvorvidt det er i strid med konkurrencelovgivningen, når Femern-forbindelsen har udsigt til statsstøtte.
Kilde: ing.dk