Scandlines Copenhagen klar til rotorsejl
M/F Copenhagen har været en tur på værftet Remontowa i Polen, hvor skibet ud over et almindeligt klasseeftersyn fik monteret et stålfundament og lagt kabler som forberedelse til installation af rotorsejl. Selve rotorsejlet installeres i andet kvartal 2020.
Med beslutningen om at installere et rotorsejl på M/F Copenhagen bruger rederiet den 100 år gamle Flettner-rotorteknologi, og investerer dermed i miljøvenlig vindkraftteknologi.
Norsepowers rotorsejlsløsning er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår. Rotorsejlet er en 30 meter høj roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad. Ved at installere et rotorsejl kan Scandlines reducere CO2-udledningen fra hybridfærgen M/F Copenhagen med fire til fem procent, skriver rederiet i en pressemeddelelse.
Ud over det forberedende arbejde og det regelmæssige klasseeftersyn var der også en lang række vedligeholdelsesarbejder på programmet. Blandt andet blev færgens undervandsskrog malet med algeafvisende maling, og færgens rørsystem til toiletter blev renset.
Det lukkede scrubbersystem fik også en overhaling, ligesom færgens kølevandsbokskølere blev renset for muslinger.
„Vi kom i mål med de mange opgaver, der skulle løses under værftsopholdet, så vi kan opretholde vores stabile og pålidelige drift, og færgen er klar til at få installeret rotorsejlet i andet kvartal 2020,” siger Fini Alsted Hansen, Technical Superintendent.
Maersk Tankers besluttede for nyligt, at LR2-tankskibet Maersk Pelikan fortsat skal have sine to rotorsejl fra Norsepower stående efter en test over en et-årig periode, der viste, at tankskibet har reduceret sit brændstofforbrug med 8,2 pct.
Besparelsen svarer til, at CO2-udslippet fra skibet blev reduceret med 1.400 tons gennem året.
Kilde: Scandlines