Scandinavian Star: Ny rapport afviser politiets konklusioner

Brandene ombord på Scandinavian Star den 7. april 1990 blev kun så voldsomme, fordi der blev tilført brandbart materiale. Der var simpelt hen ikke nok brandbart materiale på færgen. Det viser en ny brandrapport, som er fremlagt af brandingeniørerne Håkon Winterseth og Ståle Eilertsen fra Firesafe.

”Konklusionen er, at skadesomfanget ikke har været muligt uden, at man har tilført store mængder brandbart materiale, der er simpelt hen ikke brandbart materiale nok på stedet”, siger Håkon Winterseth.

Ifølge rapporten, som er udarbejdet på vegne af ”Stiftelsen efterforskning af mordbrannen Scandinavian Star”, skulle der være tilført brandbart materiale svarende til 12.600 barstole. Men der var kun cirka 100 stole i diskoteket, som brændte fuldstændigt ned.

Ifølge brandingeniørerne er det norske politis efterforskning præget af fejl og mangler. Det fremgik af et møde, som brandingeniørerne holdt sammen med den tidligere danske hovedundersøger, Flemming Thue Jensen. De to norske ingeniører afviser også politiets konklusion, nemlig at brandene skulle have spredt sig naturligt på grund af den høje varme, som blev ledt gennem skrog og stålkonstruktioner.

”Hvis skroget på skibet var blevet så varmt som påstået, ville malingen være blevet brun, herefter sort og skallet af. Det ser vi ingen steder. Der var desuden store afstande og tidsrum mellem de forskellige brande, og det underbygger, at det ikke kan været naturlige følgebrande”, siger Håkon Winterseth.

Flemming Thue Jensen har tidligere forklaret, at han mener, at der bevidst blev begået sabotage. Ifølge hans udsagn var der blandt andet stillet madrasbunde af jern op, som forhindrede en branddør i at lukke, hvilket medførte, at hovedbranden kunne sprede sig op i skibet. Der blev også brugt en skibsklods til at holde en skydedør åben til vogndækket, hvilket betød, at ilden kunne få luft.

Kilde: dr.dk

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

23.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet tilbage på Øresund

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Kæmpekran afventer videre sejlads efter passage af Storebæltsbroen

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Ændret momspraksis kan ramme ø-kommuner hårdt

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Formandsskifte baner vej for Hafnia-opkøb i Torm

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course