Scandinavian Star: Ny rapport afviser politiets konklusioner

Brandene ombord på Scandinavian Star den 7. april 1990 blev kun så voldsomme, fordi der blev tilført brandbart materiale. Der var simpelt hen ikke nok brandbart materiale på færgen. Det viser en ny brandrapport, som er fremlagt af brandingeniørerne Håkon Winterseth og Ståle Eilertsen fra Firesafe.

”Konklusionen er, at skadesomfanget ikke har været muligt uden, at man har tilført store mængder brandbart materiale, der er simpelt hen ikke brandbart materiale nok på stedet”, siger Håkon Winterseth.

Ifølge rapporten, som er udarbejdet på vegne af ”Stiftelsen efterforskning af mordbrannen Scandinavian Star”, skulle der være tilført brandbart materiale svarende til 12.600 barstole. Men der var kun cirka 100 stole i diskoteket, som brændte fuldstændigt ned.

Ifølge brandingeniørerne er det norske politis efterforskning præget af fejl og mangler. Det fremgik af et møde, som brandingeniørerne holdt sammen med den tidligere danske hovedundersøger, Flemming Thue Jensen. De to norske ingeniører afviser også politiets konklusion, nemlig at brandene skulle have spredt sig naturligt på grund af den høje varme, som blev ledt gennem skrog og stålkonstruktioner.

”Hvis skroget på skibet var blevet så varmt som påstået, ville malingen være blevet brun, herefter sort og skallet af. Det ser vi ingen steder. Der var desuden store afstande og tidsrum mellem de forskellige brande, og det underbygger, at det ikke kan været naturlige følgebrande”, siger Håkon Winterseth.

Flemming Thue Jensen har tidligere forklaret, at han mener, at der bevidst blev begået sabotage. Ifølge hans udsagn var der blandt andet stillet madrasbunde af jern op, som forhindrede en branddør i at lukke, hvilket medførte, at hovedbranden kunne sprede sig op i skibet. Der blev også brugt en skibsklods til at holde en skydedør åben til vogndækket, hvilket betød, at ilden kunne få luft.

Kilde: dr.dk

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Redere blæser til kamp mod skibsbrande

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Sejler rundt med stadig flere tomme containere

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Stort fragtskib på grund i Arktis

14.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle