Samson på job: 631 ton i 50 meters højde
Flydekranen Samson fra DBB Salvage i Aarhus var forleden på opgave hos skibsværftet i Flensburg, der er specialist i ro/ro-skibe til blandt andet DFDS. Opgaven bestod i at løfte færdige enheder, såsom skorsten og dækshus, ombord på et 210 meter langt fragtskib.
”Vi kan forberede alt, men vi skal have Vorherre med i det. Og her løfter vi ikke i mere end omkring 10 m/s”, siger Kim Kofoed Jensen, der er skipper ombord på Samson. Første gang Samson forsøgte at udføre opgaven, blæste det 17 meter i sekundet, og derfor blev operationen afblæst.
I denne uge har det ikke blæst lige så meget, og det er vigtigt, når et 631 ton tungt dækshus skal løftes på plads. I mandags kl. 11 viste vejrudsigten klar bane.
”Rolige bevægelser er vigtige. Det er meget store sager, vi har gang i”, siger Kim Kofoed Jensen, mens han planter flydekranens støtteben i havbunden. Nu er Samson i position til løft. De to 400 ton-kroge bliver firet ud af arms-tyk stålwire fra dækkets spil.
Alle mand er i gang. Samson-besætningen er desuden forstærket med kolleger fra ledsagebugserbåden Obelix. Et par af dem skal stå på dækshuset på prammen for at fastgøre wirerne på skibsingeniør-beregnede positioner.
På Samsons kontrolskærm ses løftetrækket: 109 ton, 227 ton, 311 ton – og til sidst 631 ton. Efter en 90 graders vending med dækshuset i de mandshøje store kroge er Samson klar til at sænke sin last fra 50 meters højde. Fra Samsons fordæk kan krydsede fortøjninger via spil om bord justere kranens placering med større præcision end med brug af propellerne. Under tæt kommunikation med folkene på nybygningen sænker Kim Kofoed Jensen det polskbyggede dækshus ned, så det på millimeter passer med det tyskbyggede skrog.
Under teksten kan ses en video af operationen optaget af Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis.
Kilde: fyens.dk