Særlige tiltag skal øge komforten i blæst
Molslinjen udstyrer den kommende hurtigfærge Express 5 med en særlig teknikpakke, der skal øge komforten under overfarten til og fra Bornholm i blæst og høje bølger på Østersøen. Den nye færge skal efter planen sættes i drift i løbet af 1. kvartal 2023.
Avancerede systemer skal gøre overfarten mere komfortabel på den kommende Express 5. Illustration: Molslinjen.
Turen mellem Ystad og Rønne er ikke specielt komfortabel, når Østersøen viser tænder, men det skal en række forskellig tekniske løsninger på den nye hurtigfærge afhjælpe.
På hvert skrog bliver Express 5 udstyret med t-foils foran og med trimtabs agter. De to systemer sørger for at stabilisere færgens fire hjørner. Derudover får Express 5 i hvert skrog agter et såkaldt T-max ror, som hjælper med at holde færgen retningsstabil i vandet.
Det betyder, at de tre systemer hele tiden samarbejder om at sikre et højt komfortniveau i al slags vejr, skriver Molslinjen i en pressemeddelelse.
”Og mest af alt er Express 5 udstyret med helt moderne software udviklet specielt til færgen og til Østersøen, som gør, at alle tre systemer arbejder sammen på den bedste måde”, forklarer koordinerende kaptajn på Bornholmslinjen, Kasper Sommer.
Systemer og software skal tilsammen sikre så rolig en overfart som muligt, når det blæser og bølger i Østersøen.
”I dårligt vejr vil der altid være bevægelser i et skib, og der vil altid være nogle, som finder de bevægelser ubehagelige – men med Express 5 får vi de mest moderne hjælpemidler, som en hurtigfærge kan have”, siger Kasper Sommer.
Kilde: Molslinjen.