Sådan vil USA straffe brud på svovlregler
Ligesom de skærpede regler om svovludledning fra skibe er trådt i kraft i Nordeuropa pr. 1. januar, er der i Nordamerika de samme regler i ECA-områderne (Emissions Control Area). Nu har de amerikanske miljømyndigheder, EPA, offentliggjort sine retningslinjer for, hvordan brud på svovlreglerne vil blive straffet.
Målet for EPA er, at lovbryderne skal føle sig afskrækket fra at gøre det igen, og derfor koncentrerer EPA’s politik på området sig om to komponenter: den økonomiske fordel og alvoren ved lovbruddet.
Den økonomiske komponent beregnes ud fra faktorer såsom prisforskellen mellem lavsvovlholdig bunkerolie og heavy fuel oil samt, hvor meget svovlholdigt brændstof, der er brugt inden for ECA-området. Den anden komponent skal afspejle, hvor alvorligt et lovbrud, der er tale om. Dvs. hvor stort er svovlindholdet i det brændstof, der er brugt. En anden faktor er antallet af lovbrud.
De to komponenter tilsammen giver et beløb, som så kan justeres ud fra faktorer såsom samarbejdsvillighed. I de nordamerikanske ECA-områder er det den amerikanske kystvagt og EPA, der står for kontrollen med skibsfarten.
EU-landene har indført tilsvarende regler for kontrol med skibene i de europæiske ECA-områder. Her har man beregnet, at et rederi vil kunne spare mellem en halv og en hel million kroner for en tur fra Den Engelske Kanal til Østersøen og retur, hvis skibet ikke overholder svovlreglerne.
Kilde: The Maritime Executive