Sådan vil førerløse skibe fungere
På et tidspunkt efter 2025 vil skibe sejle uden mandskab. Norske og finske forskere er involveret i et forskningssamarbejde med Rolls-Royce Marine i Norge, der handler om automatisering af skibe. Det kræver dog en del ændringer af skibene, inden de kan blive førerløse. For eksempel står det klart, at de ikke kommer til at sejle på almindelig bunkerolie.
”Vi kan allerede i dag fjernovervåge og styre en del funktioner ombord. Jeg er mere optimist nu end tidligere. Der er sket meget på teknologi- og udviklingssiden”, siger Ørnulf Rødseth, forskningschef ved afdelingen for maritime transportsystemer i norske Marintek.
Inden førerløse skibe kan blive en realitet, står det dog klart, at de ikke kommer til at sejle på almindelig bunkerolie som i dag.
”Motorer, som går på bunkers og marine diesel, kræver alt for meget vedligehold. Autonome skibe uden en almindelig overbygning kan have gaselektriske fremdriftssystemer med LNG-tanke og generatorsæt i containere på dækket. Med redundans kan man komme til næste havn, selv om en motor svigter. Der kan man hurtigt bytte container og være klar til næste rejse”, siger Ørnulf Rødseth.
Rolls-Royce ser en videreudvikling af deres Unified Bridge som et første skridt på vejen mod førerløse skibe. De samarbejder med forskere fra VTT Technical Research Centre i Finland og Aalto Universitet om at udvikle konceptet Future Operator Experience Concept, forkortet ”oX”.
Desuden har klassifikationsselskabet DNV GL udviklet konceptet ”ReVolt”, som er et ubemandet batteridrevet skib. Det kan sejle 100 sømil, inden batteriet skal genoplades.
Kilde: Teknisk Ukeblad