Så sort ser det ikke ud for Scandlines
Scandlines har fået Deloitte til at udarbejde en rapport, der går i rette med den rapport, som KPMG har udarbejdet for Transportministeriet. Konklusionen fra Scandlines er klar. KPMG-rapporten er fuld af fejl, og Scandlines skal nok give overskud efter 2026. Det fortæller Anette Ustrup Svendsen, kommunikationschef hos Scandlines, til Maritime Danmark.
”Scandlines havde en ret stor gæld i forbindelse med privatiseringen i 2007. Det indgår i vores forretningsmodel, at gælden, som for øjeblikket er 8-900 millioner euro, er afviklet, inden Femernforbindelsen åbner. Det betyder, at vi kan skrue på priserne, fordi vi så kun skal have dækket driftsomkostningerne”, siger Anette Ustrup Svendsen.
Ifølge KPMG-rapporten vil Scandlines’ færger være tabsgivende i 2026, når Femernforbindelsen forventes at åbne. Men det bestrider Scandlines, som mener, det med rederiets slankere forretningsmodel vil være mere sandsynligt, at færgedriften giver overskud.
”I øjeblikket sejler vi døgnet rundt med fire færger plus en færge til farligt gods, og hvis der bare er én lastbil med farligt gods, så sejler vi med den. Men den dag, der er en fast forbindelse, som i sagens natur har døgnåbnet, har vi mulighed for at skrue på frekvensen og for eksempel sejle lidt mindre om natten og lidt mere om dagen, hvor behovet er størst. KPMG har i rapporten ikke taget højde for, at hvis vi skruer ned for frekvensen, har vi heller ikke brug for det samme antal medarbejdere. Så har vi brug for færre tjek-in-medarbejdere, skibsassistenter og retail og catering-personale”.
I det hele taget er der flere forhold i KPMG-rapporten, som ifølge Scandlines ikke stemmer. De priser, som KPMG-rapporten nævner for at passere Femernforbindelsen er eksempelvis 50 procent under de priser, som Femernforbindelsen selv nævner.
Selve rapporten, som Deloitte har udarbejdet for Scandlines, kan læses HER
Redaktionen