Så er Samsøs elfærge sat i produktion

Det tyrkiske Cemre Shipyard har nu skåret det første stål til Samsølinjens kommende elfærge, der skal være klar til drift på Kalundborg-Ballen ruten i januar 2025. Færgens batterier kan lades helt op på blot 20 minutter.

Molslinjens projektchef, Ole Berg-Hansen styrer plasma-skæreren gennem den første plade til Samsølinjens elfærge. Foto: Molslinjen..

Der var repræsentanter fra Molslinjen og Cemre Shipyard til stede, da Molslinjens leder af byggeprojektet, Ole Berg-Hansen, trykkede på knappen og satte gang i CNC plasma-skæremaskinen, som skar sig igennem den allerførste plade til den nye færge.

Den helt elektriske færge bliver 116,8 meter lang og vil have en kapacitet på 600 passagerer og 188 biler. Den bliver udstyret med de mest moderne, autonome systemer, hvor den kan både finde i havn og lade automatisk.

Færgen får batterier på 3,8 MWh. MWh som kan lades helt op på ca. 20 minutter Det tyrkiske værft er også i gang med at bygge en lignende færge til Alslinjen. Den produktion begyndte i januar 2023.

Kilde: Molslinjen.

Artikler

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Verdens første selvsejlende, elektriske færge er sat i drift

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Maersk vil teste biobrændstof til tog

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

DSV køber el-lastbiler finansieret af intern CO2-afgift

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Global klimaafgift bør gå til u-lande

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Terntank og Kongsberg hædret på Nor-Shipping med Next Generation Ship Award

08.06.2023|Maritimedanmark.dk

Hurtigruten afslører koncept for batteri- og vinddrevet krydstogtskib

Copyright 2023