Så dyrt er det ikke at ombygge færgeleje
På Ærø er man positivt stemt over for at lade en privat aktør sejle mellem Rudkøbing og Marstal i sommerperioden. Det overvejes også at lade Strynøfærgen ændre sejlplan, så den kan klare to dobbeltture mellem Marstal og Rudkøbing på Langeland, men det kræver en ombygning af færgelejet i Marstal. Det er dog slet ikke så dyrt som en ekstern entreprenør angiver.
”Jeg synes, at otte millioner kroner for ombygningen af et færgeleje lyder helt hen i skoven. Jeg har ikke set tegningerne eller udbudsmaterialet, så jeg ved ikke præcis, hvad der skal laves, men jeg vil mene, at vi godt kan løse sådan en opgave, og jeg vil tro, at den vil løbe op i en til 1,5 millioner kroner. Der er jo, så vidt jeg ved, tale om en broklap, som skal tilpasses”, siger Poul Sækmose, driftsleder ved Marstal Værft.
En entreprenør har vurderet, at det vil koste 4,5 millioner kroner, hvis man genbruger en gammel broklap, og otte millioner kroner, hvis der skal en ny til.
Udvalgsmedlemmerne i udvalget for teknik, trafik og miljø i Langeland Kommune har dog vurderet, at dette tilbud var for dyrt, og man vil derfor nu indhente flere tilbud.
Onsdag aften skal kommunalbestyrelsen i Ærø Kommune diskutere færgeplanerne.
Kilde: fyens.dk