Rusland vil bygge monster-isbrydere

Rusland forbereder arktisk skibsfart året rundt med fantasi isbrydere, der mere kraftfulde end set før i de nordlige farvande. Trafikministeriet ønsker bud på teknisk konstruktion af, hvad der vil blive verdens mest kraftfulde isbryder-klasse.

Den nye isbryder-klasse, projekt 10510, vil være dobbelt så kraftig som den nuværende nukleare drevne isbryder-klasse, der er under bygning hos Baltic Shipyard i St. Petersborg. 120 MWh strøm leveret af atomreaktorer til fire turbiner skal drive propellerne. Isbryderne vil kunne knuse op til 4,3 meter tyk is.

Isbryderne skal sejle året rundt langs Nordøstpassagen og hjælpe konvojer af fartøjer med dødvægt over 100.000 tons, her iblandt store LNG-tankskibe, der skal forsyne markederne i Asien med naturgas fra Yamal-halvøen.

Ved at annoncere udbuddet på design af skibene nu, håber Ruslands Trafikministerium på, at de første isbrydere i klassen kan blive sat i drift inden 2024. Det er statens selskab Rosatomflot, der driver flåden af atomdrevne isbrydere, der alle har hjemhavn i Murmansk.

I dag er der fem civile atomdrevne fartøjer i drift. De to isbrydere Vaigash og Taimyr operer i lavvandede farvande og i floderne Ob og Jenisej. De to Arktika-klasse isbrydere, Yamal og 50 Let Pobedy opererer normalt i Nordøstpassagen. Sevmorput, verdens eneste atomdrevne containerskib, leverer materialer og udstyr til blandt andet havne i det nordlige Rusland. Skibet har kapacitet til selv at bryde sig vej gennem selv svær is.

Tre nye atomdrevne isbrydere i projektet 22220, ofte refereret til som LK-60 klassen, er under bygning. De får navnene: Arktika, Sibir og Ural, og er planlagt til idriftsættelse i perioden 2017 til 2020.

Den første russiske atomisbryder af typen LK60, Arktika, blev søsat på Baltic Shipyard i Skt. Petersborg i juni i år. Isbryderens to atomreaktorer leverer 60 MW, nok til at trænge gennem tre meter tyk is. Arktika ventes operationsklar allerede næste år.

De ældre atomdrevne isbrydere: Sovyetsky Soyuz, Arktika, Sibir, Rossiya og Lenin er ikke længere i drift. Lenin fungerer som museum i Murmansk, mens de tre andre venter på at blive ophugget.

Kilde: The Independent Barents Observer

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen kontraherer tredje el-hurtigfærge

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Rotorsejl monteres for første gang på VLCC´ere

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Rohde Nielsen tager levering af Hermod R

22.11.2025Maritimedanmark.dk

Stena Line navngiver hybridfærgen Stena Futura i Belfast

18.11.2025Maritimedanmark.dk

MSC bestiller to nye krydstogtskibe til 13 mia. kr. stykket

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Læger uden Grænser vender tilbage til Middelhavet

10.11.2025Maritimedanmark.dk

Searoad 1 søsat fra Flensborgs Skibsværft

07.11.2025Maritimedanmark.dk

Første stål skåret til Mercy Ships’ nye hospitalskib

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark