Rusland vil bygge monster-isbrydere
Rusland forbereder arktisk skibsfart året rundt med fantasi isbrydere, der mere kraftfulde end set før i de nordlige farvande. Trafikministeriet ønsker bud på teknisk konstruktion af, hvad der vil blive verdens mest kraftfulde isbryder-klasse.
Den nye isbryder-klasse, projekt 10510, vil være dobbelt så kraftig som den nuværende nukleare drevne isbryder-klasse, der er under bygning hos Baltic Shipyard i St. Petersborg. 120 MWh strøm leveret af atomreaktorer til fire turbiner skal drive propellerne. Isbryderne vil kunne knuse op til 4,3 meter tyk is.
Isbryderne skal sejle året rundt langs Nordøstpassagen og hjælpe konvojer af fartøjer med dødvægt over 100.000 tons, her iblandt store LNG-tankskibe, der skal forsyne markederne i Asien med naturgas fra Yamal-halvøen.
Ved at annoncere udbuddet på design af skibene nu, håber Ruslands Trafikministerium på, at de første isbrydere i klassen kan blive sat i drift inden 2024. Det er statens selskab Rosatomflot, der driver flåden af atomdrevne isbrydere, der alle har hjemhavn i Murmansk.
I dag er der fem civile atomdrevne fartøjer i drift. De to isbrydere Vaigash og Taimyr operer i lavvandede farvande og i floderne Ob og Jenisej. De to Arktika-klasse isbrydere, Yamal og 50 Let Pobedy opererer normalt i Nordøstpassagen. Sevmorput, verdens eneste atomdrevne containerskib, leverer materialer og udstyr til blandt andet havne i det nordlige Rusland. Skibet har kapacitet til selv at bryde sig vej gennem selv svær is.
Tre nye atomdrevne isbrydere i projektet 22220, ofte refereret til som LK-60 klassen, er under bygning. De får navnene: Arktika, Sibir og Ural, og er planlagt til idriftsættelse i perioden 2017 til 2020.
Den første russiske atomisbryder af typen LK60, Arktika, blev søsat på Baltic Shipyard i Skt. Petersborg i juni i år. Isbryderens to atomreaktorer leverer 60 MW, nok til at trænge gennem tre meter tyk is. Arktika ventes operationsklar allerede næste år.
De ældre atomdrevne isbrydere: Sovyetsky Soyuz, Arktika, Sibir, Rossiya og Lenin er ikke længere i drift. Lenin fungerer som museum i Murmansk, mens de tre andre venter på at blive ophugget.
Kilde: The Independent Barents Observer