Rusland søsætter ny atom-isbryder

Rusland har taget endnu et skridt mod sikring af sejlads året rundt på den nordlige rute til Japan med søsættelsen af Ural, en ny 173 meter lang isbryder, der er udstyret med to atomreaktorer, der gør skibet i stand til at bryde tre meter tyk is.

Ural er det tredje skib i den nye LK-60Ya klasse af atomdrevne isbrydere, der skal afløse Arktika-klassen, der kun har to sejlende skibe tilbage i drift.

Det russiske atomenergi agentur, Rosatom, får bygget Ural på Baltic-værftet i Sankt Petersborg.

De to første skibe i den nye klasse, Arktika og Sibir, ventes i drift i henholdsvis 2020 og 2021, mens det seneste skib, Ural, efter planen skal i drift i 2022.

Kilde: Maritime Executive

Maritimedanmark.dk

Produktionsdanmark får nu eget fagmedie

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

12.06.2026Maritimedanmark.dk

Dansk-tysk autonom elektrisk testfærge

31.05.2026Maritimedanmark.dk

Vard bygger verdens mest avancerede dybhavsforskningsfartøj

Annonce

20.06.2026Maritimedanmark.dk

Amerikanske virksomheder sagsøger containerproducenter for prisaftaler

19.06.2026Maritimedanmark.dk

Ny kampagne skal fremme trivsel og respekt på danske skibe

01.05.2026Maritimedanmark.dk

Bakkafrost modtager 48 meter lang foderpram

26.04.2026Maritimedanmark.dk

Sydkoreansk værft skal bygge ny svensk isbryder

18.04.2026Maritimedanmark.dk

J.A. Shipping ombygger nyindkøbt fartøj

17.04.2026Maritimedanmark.dk

Nyt NKT kabellægningsfartøj søsat

13.04.2026Maritimedanmark.dk

Tuco søger grønlandsk partner

05.04.2026Maritimedanmark.dk

Hafnia på storindkøb i Sydkorea

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle