Royal Caribbean vil bygge verdens største
Covid-19 pandemien sendte verdens største krydstogtsrederier til tælling, men nu vil verdens næststørste af slagsen bygge verdens hidtil største krydstogtskib - Icon of the Seas - der skal have plads til 7.800 passagerer.
Krydstogtskibet, der med 365 meter er tre meter længere end det hidtil største, er sat i ordre på Meyer Turku værftet i Finland som det første i en serie på tre giganter. Det skal efter planen leveres i slutningen af 2023 og vil få en besætning på 2.350.
Passagerne skal bo i 2.805 kahytter - mange af dem store nok til familier - og de vil kunne vælge mellem mere end 40 restauranter, barer og natklubber og opleve en have med levende planter om bord.
Desuden kan de rejselystne se frem til det største vandland, der nogensinde er bygget på et skib med “rekordstore” rutschebaner ned i de i syv pools.
“Med hvert nyt skib hæver vi barren i rejsebranchen, mens vi forbedrer det, vores gæster kender og elsker," sagde Jason Liberty, præsident og CEO for Royal Caribbean Group. "Fra det øjeblik, de træder om bord, er hver oplevelse specifikt designet til at give dem den bedste ferie overalt til lands og til vands. Med Icon of the Seas har vi taget dette til et nyt niveau og gjort den ultimative familieferie.
Det første skib i Icon-klassen vil også markere de første og næste skridt for Royal Caribbeans bestræbelser på at forbedre deres skibes miljø-aftryk. The Icon of the Seas bliver krydstogtsrederiets første skib drevet af flydende naturgas, og slutter sig dermed til Carnival Corporation, Disney og MSC blandt de store krydstogtsrederier samt Havila og Ponant, der har bygget LNG-drevne krydstogtskibe.
Royal Caribbean Group bygger også et LNG-skib til sit luksusmærke Silversea Cruises. The Icon of the Seas vil også være Royal Caribbeans første med brændselscelleteknologi samt andre miljø og klima venligere teknologier, herunder en landstrømforbindelse og spildvarmegenvindingssystemer.
Byggeriet af det enorme skib er sat i gang, selvom Royal Caribbean fortsat kæmper med
efterdønningerne fra pandemien og realiserede et underskud i første halvår på 12,8 mia. kr.
Aktiekursen, der inden pandemien lå lige over 130, sank til under den verdensomspændende sundhedskrise til under kurs 30, men gjorde siden comeback og har været tæt på kurs 100. Men med udsigten til en global recession er den igen faldet til nu omkring kurs 47, skriver Finans.dk.
Kilde: Maritime Executive & Finans