Rohde Nielsen skib skrottet efter havari
Efter i 29 år at have vist flaget mange steder på kloden, fra Hong Kong til Sydamerika og Afrika samt selvfølgelig de fleste af de danske havn, er der slut for sandpumperen Kronborg R - der blev sat ud af spillet af et motorhavari med efterfølgende brand.
Et langt liv med sand, sten og uddybning sluttede i begyndelsen af april på sandpumperen Kronborg R, da den var i gang med at vedligeholde en sejlrende ind til en bulkterminal i Niuewe Amsterdam i Guyana på nordkysten af Sydamerika. Under arbejdet skete der et havari på krumptappen på hovedmotoren – en MaK-diesel – og kort efter udbrød der brand i skibets hoved el-tavle i maskinrummet. Branden blev slukket, men nåede at sprede sig til andre områder af skibet.
- Desværre skete der en række hændelser, der gjorde, at Kronborg R ikke stod til at redde. Heldigvis kom ingen af vore folk i besætningen til skade, men kunne fortsætte med at sikre skibet, som altså måtte kondemneres efterfølgende, fortæller skibsreder Jeanette Rohde, Rohde Nielsen A/S.
Da branden var slukket og skaderne kunne gøres op blev det klart i samarbejdet med skibets assurandører, at det blev et såkaldt Constructive Total Loss – CTL. Kronborg R blev kort efter slæbt til Georgetown, hovedstaden i Guyana, for besigtigelse og er efterfølgende lagt op langs kajen i venten på et salg til ophugning som den endelige løsning for det aldrende skib, der har rundet 50 års drift siden leveringen.
Læs hele historien om Kronborg R i Magasinet Maritime Danmark herunder: