Rødbyhavn Havn ruster sig til Femern
Rødbyhavn Havn mærker en stigende aktivitet på grund af udsigten til den 18 kilometer lange Femern tunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden. Havnekajen udvides og samarbejdet med Nakskov Havn intensiveres. Der er stor efterspørgsel på havnens arealer, og mere trafik end normalt.
”Vi skal forlænge kajen med 60 meter, fordi vi forventer mere aktivitet hernede. Så kan vi bedre bruge vores bagareal til bla. grus og sand, som vi allerede oplever at få flere ladninger af. Vi plejer at få cirka 100.000 tons materialer over kajen om året, men i år har vi allerede nået det.
Der er flere virksomheder, som gerne vil være tæt på tunnelbyggeriet og håber at komme med på opgaver. Så de lejer sig ind her på havnen, siger havnemester Torben Christiansen.
De fremrykkede aktiviteter går blandt andet ud på at lave miljøundersøgelser og arkæologiske undersøgelser. Derfor har der været flere miljøskibe i havnen, og et fragtskib sejlede en overgang i fast rutefart fra havnen og ud i Femern Bælt med grus for at tildække et gammelt skibsvrag.
Når selve anlægsarbejdet med tunnelelementfabrikken og tunnel- og portalbyggeriet går i gang, etablerer Femern A/S deres egen havn. Men ind til den står færdig, vil der formentligt komme en del ekstra pres på Rødbyhavn Havn.
”Det er derfor, kajudvidelsen er vigtig. Udover at servicere de ekstra fragtskibe, tunnelarbejdet fører med sig, skal vi jo også fortsat servicere de cirka 100 fragtskibe, der kommer om året til vores faste kunder DLG, BG Elements og Dangødning. Men vi er klar. Vi prøvede jo noget lignende, da den nye vindmøllepark blev etableret ude i Femern Bælt, siger Torben Christiansen.
Rødbyhavn Havn arbejder tæt sammen med Nakskov Havn. Et samarbejde, der bliver endnu vigtigere under anlægget af Femern tunnelen.
”Hvis det for eksempel bliver dårligt vejr, kan nogle skibe ikke komme ind i havnen her. Så kan de sejle til Nakskov, der er en større havn, så de kan tage skibe med større dybgang”, siger Torben Christiansen.
For Femern A/S betyder det meget at have et godt samarbejde med havnen indtil selskabets egen havn ved tunnelelementfabrikken er klar. Man lejer for eksempel p-pladser hos havnen.
Arbejdet på selve tunnelen forventes at gå i gang i 2015 og skal efter planen være afsluttet i 2021.
Kilde: Femern A/S.