Rhode Nielsen klemt af kinesiske rederier
Det store danske dredging-rederi Rohde Nielsen føler sig ramt af unfair konkurrence fra kinesiske rederier, der med deres tætte forbindelse til staten kan udføre dredging-projekter til en lavere pris.
"Det er konkurrence på ulige vilkår, når vi har med kineserne at gøre. For de har ofte staten i ryggen, når de finder et sted, de mener, der er værd at gå ind. Så bliver kontrakten indgået på regeringsplan, og dermed bliver konkurrencen om arbejdspladser ikke udbudt. Det betyder, at branchen har mindre markedsmuligheder", siger Jeanette Rohde Christensen, adm. direktør i Rohde Nielsen, til dagbladet Børsen.
I Danmarks Rederiforening er man opmærksom på problemer, og ser gerne, at EU-Kommissionen ser på vilkårene dredging-rederierne arbejder under..
"Dredging-rederier har bl.a. et problem i forhold til tonnageskat, for man ser dem som en mellemting mellem sø og land. De er underlagt nogle tungere regler end deres kinesiske modparter, og det udfordrer deres rammevilkår. Så man bør nok kigge lidt på definitionerne, inden for specialsøfart, hvis de skal operere på lige vilkår internationalt". siger Jan Fritz Hansen til avisen.
Rohde Nielsen er Europas femtestørste dredging-rederi, og opererer en flåde på mere end 30 specialskibe, som er beskæftigede i Europa, Afrika, Mellemøsten og Asien. I 2010 nåede rederiets omsætning op på en lille milliard kroner.
Kilde: Dagbladet Børsen