Rekord-stort dyk for de lange kontrakter
Januar blev en særdeles dramatisk måned for raterne i de langsigtede kontrakter i containershipping, der faldt med hele 13,3 pct. Det voldsomme fald kommer efter fem måneder med faldende priser på Xeneta Shipping Index. Og der er ingen udsigt til, at nedturen er slut.
Selvom faldet på 13,3 pct. er opsigtsvækkende i forhold til faldet på blot 0,1 pct. i december, er det ifølge Xeneta´s CEO, Patrik Berglund ikke helt uventet:
“Den globale efterspørgsel er faldet, trængslen er lettet, kapaciteten er tilstede og den makroøkonomiske og geopolitiske situation er mildest talt kompleks,” fastslår han.
“Som et resultat af disse fundamentale markedsforhold er spotpriserne kollapset og tumlet nedad siden sensommeren 2022. Imidlertid har containerrederierne været i stand til at beskytte de langsigtede rater mod de værste påvirkninger, indtil nu,” siger Patrik Berglund.
Men nu er mange af de kontrakter, der blev forhandlet sidste år, udløbet. Og kunderne er helt på det rene med, at markedsdynamikken nu igen er i deres favør, og det har de brugt til at presse rederierne til store ratenedsættelser.
“Det, vi ser nu, er effekten af det, efterhånden som de nye kontrakter træder i kraft. Og for rederierne venter endnu værre tider,” forudser Xeneta-direktøren.
Hapag-Lloyd bemærkede da også ved offentliggørelsen af sit foreløbige regnskab for 2022 - der var rekord stort - at det først og fremmest blev trukket op af meget høje rater i starten af året.
-emte