Rederiforeningen tilfreds med EU- forslag
Danmarks Rederiforening er meget tilfreds med, at EU-Kommissionen støtter to forslag, der skal lette administrationen ved maritim transport og handel i EU. De to forslag under Blue Belt følger op på Akten for det indre marked II. Målet er et reelt indre marked for shipping og dermed vækst i EU's indre marked.
”I dag er der ikke mange rederier, som opererer under RSS blandt andet på grund af systemets mangler hvad angår drift og ansøgningsprocedure. Derfor vækker det Kommissionens opbakning til andet forslag tilfredshed i Rederiforeningen”, siger sekretariatsleder i Danmarks Rederiforening i Bruxelles, Simon C. Bergulf.
Det ene forslag vil betyde en væsentlig forbedring af EU's Regular Shipping Service - procedurerne for fast rutefart (RSS). Varer, der transporteres af rederier under RSS, skal fremover ikke automatisk miste deres EU status, når de forlader en EU havn. På denne måde undgås toldformaliteter, så længe varerne losses i en anden EU havn.
I det nye forslag forbedres RSS ordningen væsentligt blandt andet ved at reducere antallet af dage fra 45 til 15, før end et rederi kan søge om bevilling i en havn, som er inkluderet i RSS ordningen. ”En forbedring af RSS ordningen vil dog ikke alene være tilstrækkelig for at fremme intra-europæisk skibsfart. Ordningen er nemlig begrænset til skibe, som udelukkende anløber EU havne, hvilket ikke afspejler den virkelighed, at skibe fra hele verden transporter varer til og fra samt inden for EU. Derfor er det andet forslag fremlagt af Kommissionen vigtigere for Rederiforeningen”, siger Simon C. Bergulf.
Forslaget går ud på at lave et ensartet elektronisk dokument (e-manifest), som vil gøre det lettere for dets indehavere at få godkendt EU-status for deres varer. Et sådant elektronisk dokument vil blandt andet også forenkle havnemeldeformaliteter samt den automatiske udveksling af information mellem medlemsstater.
På trods af det indre marked findes der fortsat meget forskellig lovgivning, forskellige arkiveringssystemer, utilstrækkelig datadeling samt ineffektivitet. Et harmoniseret e-dokument vil betyde en stor forbedring af effektiviteten samt en hurtigere og mere gennemsigtig dataformidling til medlemslandenes myndigheder inklusiv toldmyndighederne.
”Vi har nu i mange år understreget, hvor vigtig et reelt indre marked for maritim transport er. Det er derfor meget positivt at se, at Kommissionens meddelelse ligger i tråd med Akten for det indre marked II og på sigt vil lette mange administrative byrder, som kaptajner og rederier står over for ved hvert havneanløb indenfor EU. Rederiforeningen vil nu opfordre Kommissionen til at fastholde den ambitiøse kurs mod et harmoniseret e-manifest og håber, at alle EU’s maritime medlemslande vil støtte op om projektet”, siger Simon C. Bergulf.
Et af formålene med de to forslag er, at de gerne skulle føre til, at en del godstransport inden for EU flyttes fra det overbelastede vejnet til transport ad søvejen. Det forventes, at disse to foranstaltninger vil gøre Blue Belt til en realitet i 2015.
Kilde: Danmarks Rederiforening