Rederiforeningen tilfreds med EU- forslag

Danmarks Rederiforening er meget tilfreds med, at EU-Kommissionen støtter to forslag, der skal lette administrationen ved maritim transport og handel i EU. De to forslag under Blue Belt følger op på Akten for det indre marked II. Målet er et reelt indre marked for shipping og dermed vækst i EU's indre marked.

”I dag er der ikke mange rederier, som opererer under RSS blandt andet på grund af systemets mangler hvad angår drift og ansøgningsprocedure. Derfor vækker det Kommissionens opbakning til andet forslag tilfredshed i Rederiforeningen”, siger sekretariatsleder i Danmarks Rederiforening i Bruxelles, Simon C. Bergulf.

Det ene forslag vil betyde en væsentlig forbedring af EU's Regular Shipping Service - procedurerne for fast rutefart (RSS). Varer, der transporteres af rederier under RSS, skal fremover ikke automatisk miste deres EU status, når de forlader en EU havn. På denne måde undgås toldformaliteter, så længe varerne losses i en anden EU havn.

I det nye forslag forbedres RSS ordningen væsentligt blandt andet ved at reducere antallet af dage fra 45 til 15, før end et rederi kan søge om bevilling i en havn, som er inkluderet i RSS ordningen. ”En forbedring af RSS ordningen vil dog ikke alene være tilstrækkelig for at fremme intra-europæisk skibsfart. Ordningen er nemlig begrænset til skibe, som udelukkende anløber EU havne, hvilket ikke afspejler den virkelighed, at skibe fra hele verden transporter varer til og fra samt inden for EU. Derfor er det andet forslag fremlagt af Kommissionen vigtigere for Rederiforeningen”, siger Simon C. Bergulf.

Forslaget går ud på at lave et ensartet elektronisk dokument (e-manifest), som vil gøre det lettere for dets indehavere at få godkendt EU-status for deres varer. Et sådant elektronisk dokument vil blandt andet også forenkle havnemeldeformaliteter samt den automatiske udveksling af information mellem medlemsstater.

På trods af det indre marked findes der fortsat meget forskellig lovgivning, forskellige arkiveringssystemer, utilstrækkelig datadeling samt ineffektivitet. Et harmoniseret e-dokument vil betyde en stor forbedring af effektiviteten samt en hurtigere og mere gennemsigtig dataformidling til medlemslandenes myndigheder inklusiv toldmyndighederne.

”Vi har nu i mange år understreget, hvor vigtig et reelt indre marked for maritim transport er. Det er derfor meget positivt at se, at Kommissionens meddelelse ligger i tråd med Akten for det indre marked II og på sigt vil lette mange administrative byrder, som kaptajner og rederier står over for ved hvert havneanløb indenfor EU. Rederiforeningen vil nu opfordre Kommissionen til at fastholde den ambitiøse kurs mod et harmoniseret e-manifest og håber, at alle EU’s maritime medlemslande vil støtte op om projektet”, siger Simon C. Bergulf.

Et af formålene med de to forslag er, at de gerne skulle føre til, at en del godstransport inden for EU flyttes fra det overbelastede vejnet til transport ad søvejen. Det forventes, at disse to foranstaltninger vil gøre Blue Belt til en realitet i 2015.

Kilde: Danmarks Rederiforening

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark