Rederiforeningen: Alang er ikke bare Alang

Efter er besøg på den berygtede ophugningsstrand Alang Beach i Indien, skriver underdirektør i Danmarks Rederiforening Maria Bruun Skipper i en kommentar bragt i Søfart, og gengivet på Rederiforeningens hjemmeside, at en del ophugningsfaciliteter øjensynligt er i gang med en positiv udvikling.

”At ophugge et skrottet fragtskib, der kan måle over hundrede meter i længden og består af flere tusinde ton stål og en hel masse andre materialer, er og bliver en operation, som kræver de rette forhold.

Jeg har for ganske nylig besøgt Alang Beach i Indien, som er stedet, hvor godt 40 % af verdens skibe ophugges. Et sted der med rette, løbende har været udsat for hård international kritik for mangel på sikkerhed og miljøhensyn. På Alang sker ophugningen ved hjælp af såkaldt beaching, altså hvor skibet simpelthen sejles op på stranden, for derpå at blive ophugget der.

Vi besøgte fire af de omkring 175 ophugningsfaciliteter i området, hvilket naturligvis er en meget lille andel, og derfor ikke repræsentativt for hele Alang Beach. Formålet var ikke at vende tomlen op eller ned for Alang som helhed men at se nærmere på de forbedringer, nogle af faciliteterne i Alang efter sigende havde foretaget.

En konklusion er, at en del af ophugningsfaciliteterne i Alang Beach har gennemgået en positiv udvikling, som betyder, at de stiler mod at leve op til de krav, som den kommende Hong Kong-Konvention stiller. Indien gennemførte i 2013 den såkaldte Ship Recycling Code, der kræver tiltag inden for miljø og arbejdsmiljø – herunder håndtering af farligt affald, prøvetagning af vand og jord, træning af arbejderne samt sundhedsbehandling.

For værfterne på Alang-stranden vil det være en kæmpe fordel at blive certificeret og godkendt, og det har i hvert fald de værfter vi besøgte, tydeligvis erkendt. Derfor så vi bl.a. arbejdere, der var iført sikkerhedsudstyr og undergik halvårlige medicinske rutineundersøgelser. Vi så også, at værfterne bl.a. arbejdede med asbesthåndtering, og løbende udarbejdede rapporter fra vand- og jordforureningsprøver osv. Endelig kunne vi med selvsyn konstatere, at tre af værfterne havde støbt en betonbund under stranden for at stoppe nedsivning af skadelige stoffer.

Læseren med den sunde fornuft vil måske stille spørgsmålet: Var det hele ikke blot et show opstillet til lejligheden? Svaret er: Det var der intet, der indikerede, at det skulle være. Omvendt var dette en studietur – ikke en auditering. Derfor venter vi med spænding på ClassNK’s analyse af fire faciliteter – herunder to af dem, vi besøgte. Analysen forventes klar i sensommeren 2015 og vil give svar på, om faciliteterne lever op til Hong Kong-Konventionen, samt hvor de ligger i forhold til de overordnede kriterier for den kommende EU-liste.

Hong Kong-Konventionen blev vedtaget af FN’s søfartsorganisation, IMO, i 2009, men er desværre endnu ikke blevet ratificeret af tilstrækkelig mange lande til at træde i kraft. Fra Rederiforeningens side anbefaler vi indtil da, at vores medlemmer alligevel følger konventionens standarder – herunder en liste over skibets farlige materialer (IHM) og en tilsvarende ophugningsplan fra facilitetens side.

Danske rederier er kun i lav grad en del af ophugningsproblematikken. Ud af de ca. 1.500 handelsskibe, der årligt ophugges, er kun ca. 10 danske, og ca. 4 skibe ophugges via beaching-metoden i Indien, Pakistan eller Bangladesh. Men det betyder naturligvis ikke, at vi som en væsentlig og ansvarlig søfartsnation ikke har et ansvar for at trække branchen i den rigtige retning.

Vi går ind for skrappe krav til ophugning af skibe, og vi støtter derfor også den for nylig vedtagne EU-forordning, som vil betyde, at EU-flagede skibe fremover kun må ophugges på faciliteter, som er blåstemplet af EU. Men kun en femtedel af verdensflåden sejler under EU-flag, og det er derfor vigtigt – både for miljø og arbejdsmiljø, men også for europæiske rederiers konkurrenceevne – at de europæiske krav bliver realistiske, så andre verdensdele har en reel mulighed for at følge trop. EU-listen træder med al sandsynlighed nemlig i kraft, før den globale Hong Kong-Konvention gør det.

EU’s kriterier er i øjeblikker under udarbejdelse. Vi mener, at man skal være varsom med eksempelvis at udelukke et sted som Alang, alene fordi stedet historisk har et blakket ry. I stedet for fravalg bør man forsøge at bidrage til at højne standarden på ophugningsfaciliteterne gennem dialog, retningslinjer for, hvordan sikkerheden både for miljø og arbejdsmiljø kan højnes og med opfølgende inspektion. Vores besøg var blot et besøg, men også en øjenåbner for, at ’Alang ikke bare er Alang’. Vi opfordrer derfor Europa-Kommissionen og andre myndigheder til at tage en motiverende tilgang. Ellers risikerer vi at fratage de progressive Alang-faciliteter incitamentet til forbedring, og der vil fortsat blive hugget skibe op under uforsvarlige forhold.

Først og fremmest bør Hong Kong-Konventionen dog hurtigst muligt træde i kraft, og det kræver ratifikation af en række lande – herunder Danmark”.

Kilde: Danmarks Rederiforening

Relateret indhold

30.04.2024Maritimedanmark.dk

Kinesisk værft scorer gigantstor ordre

30.04.2024Maritimedanmark.dk

DanPilot ud af 2023 med et lille overskud

29.04.2024Maritimedanmark.dk

Iran vil løslade tilbageholdt besætning

29.04.2024Maritimedanmark.dk

Fragtskib på grund ved Nyborg

28.04.2024Maritimedanmark.dk

Søværnets nye drone kan lette og lande lodret

27.04.2024Maritimedanmark.dk

EU vil begrænse plastikforurening - Danske Rederier fortrækker global indsats

26.04.2024Maritimedanmark.dk

Maersk-aktionærer godkender Svitzers børsnotering

26.04.2024Maritimedanmark.dk

Nu er retssagen om drab på kutter gået i gang

Jobmarked

Se alle

ÆrøXpressen

Skibsfører søges

ÆrøXpressen søger en skibsfører til ruten mellem Marstal og Rudkøbing til ansættelse snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DanPilot

Lods og lodsaspiranter søges til DanPilot

Har du minimum to års effektiv sejltid som overstyrmand eller kaptajn, og har du ambition om at specialisere dig som Lods? Så er det måske dig vi står og mangler.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

30.12.2024

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2024

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle