Rederier vigtig brik i Kriegers Flak

i dag officielt indviet af HKH Kronprins Frederik. Danske Rederier er begejstret for dagens indvielse og ser store muligheder i havmølleparkerne, hvor rederierne er med til alt fra opsætning til vedligehold og nedtagning.

”Havvindmølleparkerne leverer først og fremmest grøn strøm og er en vigtig brik i den grønne omstilling af samfundet. Men havvind skaber også rigtig mange arbejdspladser, og offshore-rederierne er afgørende for, at de grønne ambitioner bliver til virkelighed”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Under opførelsen af Krigers Flak har rederiet Northern Offshore Service sejlet teknikere til og fra møllerne og har fortsat kontrakt, når møllerne fremover skal vedligeholdes.

Danske Rederier fik sidste år udarbejdet en rapport sammen med Dansk Energi og Wind Denmark, som viser, at hver gang en gigawatt havvind sættes op i Danmark, sikres 14.600 årsværk i danske virksomheder i møllens samlede levetid.

I rapporten er beskæftigelsen ved Kriegers Flak også beregnet, og her er vurdering, at der vil være ca. 8.300 årsværk tilknyttet i havvindmølleparkens levetid.

”Vores offshorevind-rederier har så travlt, at de næsten ikke kan nå at skaffe de nødvendige søfolk. De seneste år er opgaverne blevet flere og flere og med udsigten til havvindmølleparken Thor og energiøer i Nordsøen og Østersøen, er der intet der tyder på, at det vil stoppe foreløbigt. Det er en opgave, som vi ser meget frem til fortsat at være med til at løft,,” siger Anne H. Steffensen.

I en havvindmølleparks levetid skal der bruges hele 17 forskellige skibstyper i forbindelse med opsætning, servicering og nedtagning af møllerne.

Herunder kan du møde kaptajnen på en af typerne – en CTV’er (crew transfer vessel):

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023