Rederier underrapporterer piratfoverfald

Nogle rederier undlader at rapportere mindre overfald eller forsøg på kapringer, fordi de frygter dyre forsinkelser, hvis skibet efterfølgende skal inspiceres i den nærmeste havn. Det vurderer det danske sikkerhedsfirma Risk Intelligence.

Ikke mindst pirateriet i den vestafrikanske Guinea-bugt er underrapporteret. Det skyldes ifølge den London-baserede analytiker Thomas Horn Hansen fra sikkerhedsfirmaet Risk Intelligence, dog ikke primært økonomiske overvejelser i rederierne.

”Der er ingen klare fordele ved at rapportere mindre angreb til de lokale myndigheder, og ofte får rederierne overhovedet ingen respons på deres henvendelser. Opfattelsen er reelt den, at jo sjældnere man er i kontakt med myndighederne i regionen, jo færre anledninger har de til at gøre livet surt for rederierne og deres besætninger”, siger Thomas Horn Hansen til Søfarten Ledere.

Analytikeren siger, at de officielle tal fra The International Maritime Bureau, over antallet af piratangreb, kun viser toppen af isbjerget.

”Rapportering af piratangreb til IMB er frivillig, og IMB må kun offentliggøre information om angreb, der er indrapporteret direkte til dem”, siger Thomas Horn Hansen .

”Vi indhenter desuden informationer fra lokale kilder i sikkerhedsindustrien, hos vores kunder og andre lokale samarbejdspartnere i området. Det gør, at vores tal er noget højere end IMB's, men det er svært at sige, hvad det reelle omfang er, fordi fx angreb på lokale fiskefartøjer sjældent rapporteres”.

”Der har været en stigning i det officielle tal for angreb i Guinea-bugten siden slutningen af 2010, fordi en større andel af angrebene har været vendt mod tankskibe, som er mere tilbøjelige til at rapportere til IMB end forsyningsfartøjer i offshore-industrien. Men overordnet set, er det ikke klart fra vores tal, at der har været en reel stigning i angreb”, siger Thomas Horn Hansen.

Læs mere og pirateriet på Vestafrika i det kommende nummer af Søfartens Ledere. Bladet udkommer i uge 17.

Kilde: Søfartens Ledere

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Ændret momspraksis kan ramme ø-kommuner hårdt

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Formandsskifte baner vej for Hafnia-opkøb i Torm

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren afviser at bygge fregatter i Danmark

18.12.2025Maritimedanmark.dk

DFDS forlænger samarbejde på Zeebrugge–Gøteborg

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

Marstal Navigationsskole
Kursus
Gasmåling i lukkede rum - kurset kan holdes på dit skibsværft

Kontakt os, hvis vi skal holde kurset på dit skibsværft.

Dato

01.01.2026

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Heavy lift & lashing - company courses

Kindly ask us for details and possibillities.

Dato

01.01.2026

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal