Rederier inddrages i OW Bunker-sagen
Selvom et rederi aldrig har haft noget med OW Bunker at gøre, kan det alligevel risikere at få sine skibe beslaglagt. Det skete for eksempel for rederiet Norient fra Hellerup, der fik beslaglagt et skib, der havde fået leveret bunkerolie fra en underleverandør til OW Bunker.
”Arrest-lovgivningen er besynderlig på den måde, at man kan gøre udlæg ved nogen, som man ikke har gjort forretninger ved. Hvis vi kommer ud for det, så vil vi udfordre det retsligt. Eventuelt ved at lave en garanti uden dermed at erkende, at vi er enige i den politik”, siger Søren Huscher, adm. direktør i Norient, der har udlejet 15 skibe, hvoraf kun et har fået bunkerolie fra OW Bunker.
Norients skib er nu blevet frigivet, men der er langt fra tale om et enkeltstående tilfælde.
”Der er en række skibsredere, der måske ikke er klar over, at deres skibe er udsatte. Den umiddelbare reaktion ved de fleste er jo, at hvis de ikke har lavet forretning med OW Bunker, så er det ikke deres problem. Men nu ser vi, at det bliver deres problem, når truslen om beslaglæggelse lander ved dem”, siger Charles Harcourt-Groom, adm. direktør hos GVB-Group i Rotterdam, der formidler olieleverancer.
Også investorerne har lidt store tab som følge af OW Bunkers konkurs. Det belgiske advokatfirma Deminor siger således, at mellem 15 og 20 investorer har henvendt sig til firmaet med henblik på mulige sagsanlæg.
Kilde: Dagbladet Børsen