Rederier: Hurtigere indfasning for lastbiler
Danske Rederier opfordrer til en hurtig ligestilling, så de lastbiler, som skibe konkurrerer med mellem de europæiske havne, også bliver omfattet af EU´s CO2-kvotehandels system. Ellers risikerer skævheden at forringe rederiernes konkurrenceevne, påpeger organisationen.
”Vi bakker fuldt og helt op om EU’s tiltag for at sikre mindre udledning fra transportsektoren, men vi skal passe på ikke at forringe konkurrencevilkårene for nærskibsfarten ved at lade klimaregulering ramme skibene før lastbilerne på motorvejene. Det stemmer rigtigt dårligt overens med EU’s ønske om at flytte mere gods fra land til vand for blandt andet at undgå trængsel, støj og ulykker på de europæiske veje” siger Maria Skipper Schwenn, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.
Hvor skibsfarten står til at blive indlemmet i ETS systemet fra 2024, vil den tunge vejtransport først blive omfattet af det europæiske emissionshandelssystem op mod et par år senere. Det gør det alt andet lige mindre attraktivt at vælge søvejen, påpeger Danske Rederier.
”EU har en strategi om, at nærskibsfarten skal vokse med 25 procent i 2030 og 50 procent i 2050. Derfor virker det helt modsat, at man nu vil indlemme skibsfarten i ETS’en før den tunge landtransport. Vi vil derfor stilfærdigt opfordre til, at man fra EU's side tager udfordringen seriøst og sikrer, at fordelingen mellem sø og vej ikke går i den forkerte retning,” siger Maria Skipper Schwenn.
Kilde: Danske Rederier.