Rederier er blevet snydt af kinesiske havne
Store kinesiske havne har i årevis taget overpris fra rederier ved at tvinge dem til at benytte havnenes egne slæbebåde uden tilbud om alternativer og gennem alt for dyre priser på fragthåndtering. Nu vil priserne blive reduceret med op til 20 pct. i de største havne.
Det er en to måneder lang, anti-monopol undersøgelse foretaget af Kina´s Nationale Udviklings og Reform Komite (NDRC), der nu afslører uregelmæssighederne, der har kostet internationale rederier mio. af dollar gennem de sidste mange år.
De alt for høje priser har ramt kunderne i flere af de største havne, heriblandt Shanghai, Tianjin, Ningbo-Zhoushan og Qingdao, skriver Splash.
Som et resultat af undersøgelsen har NDRC beordret havnene til at åbne for andre slæbebådsselskaber og fjerne urimelige vilkår fra kontrakterne med rederierne.
Det vil betyde, at priserne for containerhåndtering vil falde med 10-20 pct. i 2018. Ifølge NDRC vil det spare kunderne for udgifter på godt 500 mio. dollar årligt.
Havneoperatørerne er desuden blevet bedt om at indsende detaljerede rapporter om deres virksomhed til antimonopol-myndighederne i de næste tre år.
Kilde: Splash