Rate-hop er ikke en aprils-nar
Fragtkunder oplever i øjeblikket betydelige stigninger i fragtraterne hos containerrederierne og pladsproblemer på flere af ruter mod Asien. Det skyldes angiveligt, at flere af de største rederier er i gang med at forberede sig på 1. april, hvor to nye container alliancer ser dagens lys.
European Shippers Council´s medlemmer rapporterer, at mange fragtkunder, som regelmæssigt eksporterer varer til Asien, har oplevet store problemer med at finde ledig kapacitet hos de store containerrederier og prishop på op til 45 pct. på raterne.
Hovedårsagen er i følge de to nye alliancer, Ocean Alliance og THE Alliance - at rederierne er i gang med at tilpasse deres organisationer og repositionere deres skibe, så de er klar, når de nye ruteplaner træder i kraft på lørdag den 1. April Samtidig har Maersk Line og MSC, der er partnere i 2M alliancen, afvist at acceptere fragt fra konkurrenternes kunder med henvisning til kapacitetsproblemer.
“Fragtkunder bliver udsat for yderst skadelige situationer, rækkende fra brud på kontraktuelle forpligtelser hos visse rederier til manglende adgang til at få fragtet containere før maj,” hedder det i en udtalelse fra European Shippers Council (ESC).
ESC har også henledt myndighedernes opmærksomhed på det forhold, at tre alliancer fra den 1. april kommer til at kontrollere 90 pct. af kapaciteten på de største ruter.
En opmærksomhed, der foreløbig har medført, at FBI for et par uger siden afbrød et møde blandt verdens 20 største container-rederier i den såkaldte “Box Club” og stævnede en række topledere med henblik på afhøring, som del af en undersøgelse om prisaftaler.
Ocean Alliance består af
COSCO Container Lines, CMA CGM, Evergreen Line and Orient Overseas Container Line, mens THE Alliance tæller NYK Line, MOL, “K” Line, Hapag-Lloyd, and Yang Ming Line. UASC´s kapacitet bliver også en del af THE Alliance på grund af fusionen med Hapag Lloyd.
Kilde: Splash m.fl.