Rambøll skal projektere storhavn i Afrika
Danske ingeniører fra Rambøll skal hjælpe den Algeriske stat med at planlægge og designe Nordafrikas næststørste havn ved Cherchell. Havnens første etape skal stå klar i 2023 og forbindes med både jernbane- og motorvejsnet-værk i regionen.
”Veldrevne og effektive havne er afgørende, hvis man skal tiltrække udenlandske rederier, der kan se et forretningspotentiale i at transportere varer til og fra Afrika. Derfor handler det her projekt om at levere de mest favorable design- og konstruktionsløsninger, der skal til for at drive en kommerciel havn”, siger Peter Heymann Andersen, Managing Director for Transport i Rambøll.
Sammen med kolleger fra Rambøll i England, Finland og Indien, skal danske ingeniører rådgive det Algeriske Transportministerium i udvidelsen af landets største havn, El Hamdania tæt på havnebyen Cherchell. Målet er at skabe et transitcenter for varetransport, der skal styrke handlen mellem Afrika, Europa, Sydøstasien og USA.
Rambøll er ledende rådgiver på projektet i et joint-venture set-up med den internationale rådgivningsvirksomhed, Antea Group og skal levere en bred vifte af ydelser inden for havne-planlægning og design.
Havnens første etape skal stå klar i 2023 og forbindes med både jernbane- og motorvejsnet-værk i regionen. I forbindelse med udvidelsen skal der etableres mere end 7 km moler og stenkastningsskråninger til beskyttelse af havnens ca. 6 km kaj og tilhørende terminalområder, som bl.a. – når havnen er fuldt udbygget - vil gøre havnen i stand til at håndtere 6,3 mio. containere og mere en 25 mio. ton gods om året.
Målt på størrelse vil den blive næststørst i Nordafrika kun være overgået af havnen i Tanger i Marokko, der har en kapacitet til at håndtere 9 millioner containere om året.
Projektet har en samlet værdi på omkring 21 mia. kroner.
Redaktionen