RAL overvejer udflagning af skibe fra DIS
Det bliver formentlig hverken med danske besætninger eller Dannebrog om bord på alle skibene, når Royal Arctic Line i 2019 indleder sit samarbejde med islandske Eimskip. Det fremgår af et interview rederiets CEO har givet til ShippingWatch, skriver Søfartens Ledere.
”Vi lægger de tre skibe ind i et fælles operatørselskab, der får til opgave at gøre det her så billigt som muligt, men selvfølgelig på nogle meget forsvarlige vilkår. I forhold til omkostningerne bliver der formentlig tale om hybridbesætninger af forskellige nationaliteter, og det er langt fra givet, at skibene skal sejle under dansk flag i Dansk Internationalt Skibsregister”, siger CEO i Royal Arctic Line, Verner Hammeken, til ShippingWatch.
Royal Arctic Lines og Eimskips samarbejde på de nordatlantiske ruter til og fra Grønland fra 2019 bliver med stor sandsynlighed fortrinsvis med udenlandske søfarende i skibene. Det betyder sandsynligvis et brud med RAL’s mangeårige, stolte tradition for danske besætninger og skibe under dansk flag.
”Selvom det er meget bekymrende meldinger, der kommer fra Verner Hammeken, er det da rart, at Royal Arctic endelig er kommet ud af busken med deres planer for samarbejdet med Eimskip og fremtiden for rederiet”, siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere.
Der er ifølge Fritz Ganzhorn fortsat uklart, om Royal Arctic Line mister omsætning og indtjening på samarbejdet med Eimskip - og dermed om Grønlands Hjemmestyre og Royal Arctic Line træffer de rigtige beslutninger, hvis løsningen fx betyder dyrere feedersejlads langs Grønlands kyst.
”Vi har altid betragtet skibstrafikken mellem Danmark og Grønland som et indenrigs anliggende, hvor man ikke har ønsket andet end nationale rederier og dansk/grønlandsk arbejdskraft. Der er tale om en koncession og at den nu skal betjenes af skibe, indregistreret i Bahamas og med internationale besætninger, der arbejder under væsentligt ringere vilkår, end man i Danmark finder acceptabelt, mener vi er en meget uheldig udvikling”, siger Ganzhorn.
Kilde: Søfartens Ledere