Protektionisme i USA gør det svært for A2Sea
A2Sea har ekstra udgifter og logistiske udfordringer i USA på grund af Jones Act, som er en lov, der forbyder udenlandsk flagede skibe at sejle med amerikansk last mellem amerikanske havne. Møllekomponenter til søs er nemlig defineret som en havn.
”Det giver ekstra udgifter og logistiske udfordringer, som vi indtil nu har løst ved at flytte komponenterne rundt ude på havet. Men det er en sten i skoen i forhold til at arbejde optimalt og sikre optimal økonomi i projekterne. Vi ved fra vores erfaring i Europa, hvordan man arbejder effektivt, og det bliver vi forhindret i af Jones Act. Men vi er positive overfor at kunne bidrage til amerikansk havvind”, siger Jens Frederik Hansen, adm. direktør i A2Sea.
A2Sea kan løse problemet ved at åbne kontor i USA, og det kan være en nødvendig på længere sigt for at få fodfæste på det amerikanske marked.
Også Dong Energy satser på amerikansk havvind. Det danske energiselskab oplever også, at Jones Act betyder, at fragt og opstilling af havvindmøller i amerikansk farvand bliver dyrere.
”Årsagen til, at vi har engageret os så kraftigt på det amerikanske marked, er, at vi kan se et enormt potentiale indenfor havvindmøller. Vi har hele tiden været klar over den her begrænsning”, siger Thomas Brostrøm, direktør for Dong Energys nordamerikanske vindmølleaktiviteter.
Dong Energy overtog tidligere på året rettighederne til et mere end 1.000 MW stort udviklingsprojekt ud for New Jerseys kyst. Det er Dong Energys andet udviklingsprojekt i USA. Det første befinder sig ud for Massachusett’s kyst.
Kilde: Dagbladet Børsen