Produkttankmarkedet er på vej ned
Indtjeningen fra produkttankskibene er på vej ned og har nået det laveste niveau siden tredje kvartal 2014. Det er dog for tidligt at tale om, at de gode tider er væk, for produkttankskibene giver stadig overskud, fortæller Peter Sand, chefanalytiker i Bimco, til Maritime Danmark.
”Der begynder at tegne sig det billede, at kombinationen af en lavere efterspørgsel og et større udbud, giver lavere rater. Raterne i år er under niveauet i 2015, men de er højere end i 2014, så vi befinder os et sted midt imellem”, siger Peter Sand og tilføjer, at markedet muligvis kan forværres til næste år.
”2017 er et år, som kan byde på en forværring af markedet og lavere rater, men det er stadig for tidligt at sige mere om det”, siger han.
Den samlede flåde af produkttankskibe er indtil nu vokset med 4,3 millioner dwt i 2016, og Bimco vurderer, at flåden vil vokse med 8,5 millioner dwt i hele året. Alt i alt er udbuddet indtil nu i år vokset med tre procent, og Bimco forudser en vækst på seks procent i hele året. Det er især MR- og LR2-segmenterne, der vokser.
”LR2 og MR er de førende segmenter, når det gælder flådetilvækst i produkttankmarkedet – i procent såvel som i dwt i 2014 og 2015. Denne tendens fortsætter i første halvdel af 2016. Baseret på de nuværende og forventede nye ordrer forventer Bimco, at nettoflådetilvæksten i 2016 bliver cirka på samme niveau som i 2015 og sandsynligvis vil falde i 2017”, siger Peter Sand.
Indtjeningen har været faldende siden begyndelsen af året og er på det laveste niveau siden tredje kvartal 2014. Årsagen er, at flåden vokser samtidig med, at lageropbygningen af olieprodukter er lavere nu, end den var i slutningen af 2015 og starten af 2016. Det fører til den lavere efterspørgsel. Det er dog for tidligt fuldstændigt at annullere de gode tider for produkttankrederierne.
”Produkttankmarkedet er stadig profitgivende for alle”, understreger Peter Sand, der mener, at de meget negative overskrifter om produkttankmarkedet må vente til 2017.
Redaktionen/Bimco