Pontoppidan: Søfarten er for usynlig
Danmarks førende globale branche, søfarten, skal lægge sig mere i selen for at blive synlige blandt politikere og i befolkningen. Det siger Mærsk-direktør Knud Pontoppidan, der samtidig opfordrer til, at branchen slår hårdere igennem på den internationale politiske arena.
I et interview med fagbladet Søfart siger Knud Pontoppidan, at hvor befolkningen for 50 år siden kunne se et skib i hver havn, har globaliseringen fjernet rederiernes skibe fra danske farvande.
"Det betyder, at rederierhvervet i dag står med den noget abstrakte opgave, det er at synliggøre et erhverv, der økonomisk og volumenmæssigt målt med den internationale målestok er mange gange større end for 50 år siden - men samtidig er usynligt," siger Knud Pontoppidan til Søfart.
"Rederierhvervet har i dag et meget stort behov for synliggørelse. Det er nødvendigt for at løse de store udfordringer, som erhvervet står over for. Udfordringer, som er rekruttering, rammebetingelser og holdningen generelt i det omgivende samfund."
Som eksempel på hvad synlighed betyder, henviser han til Mærsks egne erfaringer med at lade en containergigant, "Albert Mærsk" gæste København for fire år siden. Tusinder var ombord på skibet og villige til at stå i kø i timevis for den oplevelse. Det skriver borsen.dk.
Knud Pontoppidan forklarer at synligheden er nødvendig for at omverdenen forstår rederiernes bidrag til samfundet - og opnår den nødvendige indflydelse på politiske beslutninger. Politikerne skal derfor have mere end avisoverskrifter at forholde sig til.
Mærsk-direktøren pointerer også, at det er vigtigt at offentligheden forstår, at søfarten er andet og mere end A.P. Møller-Mærsk.
Kilde: borsen.dk