Piratangreb satte kedelig rekord i 2020
Risikoen for at blive angrebet af pirater i Guineabugten har aldrig været større. 2020 bød på det højeste antal kidnapninger nogensinde i området, der er blevet kaldt verdens farligste farvand. Nu går Danske Rederier og Norges Rederiforbund sammen om en opfordring til en international ledet indsats.
Arkivfoto..
Danmarks forsvarsminister, Trine Bramsen, har hidtil uden held forsøgt at samle støtte til en international ledet indsats. Med med 195 tilfælde af pirateri og væbnede røverier i fjor slår sikkerhedssituationen en kedelig rekord, og det får nu også Norges Rederiforbund til at tilslutte sig Danske Rederiers indtrængende opfordring til at gøre noget for at stoppe angrebene.
”Det er en helt uholdbar situation, vi er vidne til i Guineabugten lige nu. Og det ser desværre ikke ud til at blive bedre, hvis ikke vi gør noget,” siger Harald Solberg, adm. direktør i Norges Rederiforbund.
Situationen kræver både hjælp fra de omkringliggende kyststater og en international flådetilstedeværelse.
”Vores indsats er nødt til at gå på to ben: Vi skal i samarbejde med de omkringliggende kyststater styrke den lokale indsats for at højne sikkerheden for skibene i området, men vi kommer ikke udenom, at den seneste udvikling også kalder på en sømilitær indsats - gerne i form af en internationalt ledet aktion,” siger Harald Solberg.
Antal hændelser i Guineabugten opgøres årligt i en piraterirapport af International Maritime Bureau (IMB). Rapporten for 2020 er lige udgivet og viser, at der sidste år var en stigning i antal angreb på 20 pct. i forhold til 2019, hvor der blev registreret 162 hændelser.
”Vi er nødt til at få styr på sikkerheden i området, det skylder vi vores søfarende. De skal kunne tage på arbejde uden at frygte for deres egen sikkerhed,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
Danske Rederier har mødtes flere gange med den danske forsvarsminister og bakker op om hendes forsøg på at skaffe opbakning til en internationalt ledet militæraktion i området.
”Danmark kan ikke løfte denne store opgave alene, så vi er helt og aldeles afhængige af, at flere lande bakker op. Det er et fælles ansvar at sikre den frie sejlads verden over, og jo flere lande, der melder sig under fanerne, jo større er chancen for, vi kan gøre en forskel,” siger Anne H. Steffensen.
Mere end 95 procent af alle kidnapninger til søs skete sidste år i Guineabugten.
Kilde: Danske Rederier