Pelagiske trawler med 2-trawl
Hirtshals rederiet Ruth har bestilt en ny 87,80 m kombineret snurper / trawler hos Karstensens Skibsværft i Skagen. Værftet har med den nye Ruth nu 5 pelagiske fiskefartøjer i ordrebogen for levering i løbet af de kommende godt og vel 2 år.
Der bliver der tale om verdens første pelagiske trawler udrustet for fiskeri med 2-trawl. Skibet udrustes med 3 trawlwincher, 4 nettromler samt 2 fiske pumpepositioner på hækken.
Rederiet Ruth blev etableret i 1988 af Gullak Madsen og 2 partnere, med køb af Arica I (ex Marie Polaris), som efterfølgende blev omdøbt til Ruth. I 1990 fulgte Ruth (2), som blev indkøbt fra Færøerne og ombygget. I 1998 overtog rederiet Ordinat fra et norsk rederi, og omdøbte dette fartøj til Ruth (3). Nuværende Ruth (4) blev overtaget i 2005, pudsigt nok også fra Ordinat-rederiet i en byttehandel. Ole Nattestad og Mikkjal Godtfred skal fortsat sejle som skippere på det nye fartøj.
Rederiet driver med kombineret trawl- og notfiskeri, hvor trawlfiskeriet primært foregår efter industri-arter såsom tobis og brisling. Det øvrige fiskeri efter primært sild og makrel drives med not. Det nye fartøj skal drives efter samme principper.
Karstensens Skibsværft har gennem de seneste 2 år leveret 9 pelagiske fiskefartøjer - Gollenes, Paula, Leinebjørn, Havsnurp, Cattleya, Rogne, Asbjørn Selsbane og Herøyhav - og har, med nye Ruth, yderligere 5 i ordrebogen for levering i løbet af de kommende godt og vel 2 år. Værftet må derfor betegnes som absolut førende på dette område.
Nye Ruth bliver en topmoderne snurper/trawler, med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustningen. Specifikationsniveauet er sat meget højt, bla med 2 sidepropellere agter, nedsænkbar kombi-thruster i forskibet, størst mulige køleanlæg etc.
Med hensyn til valg af leverandører og komponenter, har der ligeledes været fokus fra rederiets side på kvalitet, innovation og driftsikkerhed. I den forbindelse bliver der tale om et ikke uvæsentligt bidrag fra lokale, danske leverandører såsom MAN, Østergaard (Cummins), Johnson Controls og Iras.
Hovedmotoren vil blive en MAN 8L32/44 CR på 4800 kW. Dette er for øvrigt den første MAN hovedmotor med common-rail brændstofindsprøjtning bestilt til den danske fiskeflåde. Propelleren på 4400 mm skal køre med blot 120 rpm ved fuld effekt / 60 Hz på akselgeneratoren. Dette anlæg vil sikre fartøjet optimalt bollard pull (til blåhvilling / kolmule-fiskeri) og samtidig gode fri sejlads egenskaber.
I tillæg til hovedmotor effekten, vil det være muligt at booste yderligere 2000 kW på propelleren. Endvidere er fartøjet udrustet med en nedsænkbar thruster, som vil give fuld fleksibilitet og back-up. Hjælpemaskineri skal leveres af Østergaard, og være af type Cummins, bestående af 3 x 1000 og 1 x 500 kWe.
Fartøjets hoveddimensioner:
Længde overalt
87,80 m Bredde moulded
16,60 m Dybde shelterdæk
9,60 m
Øvrig teknisk data:
Winch anlæg
Karmøy Winch Kraner og nothåndteringsudstyr
Karmøy Winch Sidepropellere
Brunvoll, 2 x 950 kW Nedsænkbar kombi-thruster
Brunvoll, 1479 kW RSW-anlæg
Johnson Controls, 2
x 1487 kW Vakuum anlæg
Iras, 4 x 66 kW / 2 x 4200 l tank
Se mere HER
Link: /nybygning/skibe-i-ordre/nybygning-429-ruth.html
Kilde: Karstensens Skibsværft