Østersøen har fået ny supermoderne havn
Efter fire års byggeri åbnede Stockholm Norvik Port onsdag for det første containerskib og kan dermed medvirke til en grønnere transport af varer til og fra den svenske hovedstadsregion. Arbejdet med etableringen af RoRo-terminalen fortsætter og ventes afsluttet til efteråret.
Unifeeder´s SCA Tunadal blev det første containerskib, der gled ind til den nye kaj i Stockholm Norvik Port´s containerterminal, der drives af Hutchison Ports - en af verdens største operatører af containerterminaler med 52 havne i 27 lande.
“Vi ser frem til at tilbyde vores kunder den bedst mulige service i denne nybyggede havn med en effektiv infrastruktur og state-of-the-art udstyr,” sagde Lawrence Yam, CEO i Hutchison Ports Stockholm.
En miljørigtig transport til og fra havnen er sikret med en nybygget jernbane og havnen har siden marts fået monteret de største kraner i Østersøregionen.
Kranerne kan betjene de største containerskibe i verden og har en løftekapacitet på lige over 80 tons. De fjernbetjenes fra kontrolcenteret i havnens hovedbygning og er således ubemandede og 80 pct. af løfteopgaverne vil blive automatiseret.
Også køretøjerne, der transporterer containerne rundt i terminalen, skal i løbet af et par år kunne fungere autonomt, men er fra starten manuelt betjent.
Havnen råder over 800 meter kaj og får en kapacitet på 500.000 teu pr. år.
Kilde: Offshore Energy