Østensjø Rederi leverer SOV-skib til DONG
Norske Østensjø Rederi skal levere det andet Service Operation Vessel (SOV) til DONG Energy. Ordren indebærer et nybygget skib til Hornsea Project One havmølleparken i Storbritannien. Skibet skal på en fast kontrakt i fem år, og der er mulighed for forlængelse i yderligere fem år.
”Den nye ordretildeling er yderligere en anerkendelse af Østensjøs bestræbelser på at udvide vores forretning inden for den vedvarende energisektor, idet vi følger strategien om at diversificere vores drift. Vi er derfor meget glade for, at DONG Energy igen har tildelt os en spændende og vigtig mulighed”, siger Kenneth Walland, adm. direktør for Østensjø Rederi AS.
Det 81,1 meter lange skib, der får en bredde på 17 meter, vil blive søsterskib til den SOV, der fik kontrakt for DONG Energy i oktober måned sidste år. Skibet vil fungere som moderskib for vindmølleteknikere, når de udfører vedligeholdelsesarbejde på Hornsea Project One-havmølleparken. Skibet skal leveres i tredje kvartal 2018.
Skibet er en DP2 SOV, der bliver indrettet med 60 enkeltkahytter, hvor der bliver plads til op til 40 vindmølleteknikere samt en besætning på 20. SOV-skibene er designet af Rolls Royce i tæt samarbejde med Østensjø Rederi, mens spanske Astilleros Gondan skal stå for selve skibsbyggeriet. Det bliver det 13. skib, som Østensjø Rederi får bygget hos Astilleros Gondan, som for øjeblikket bygger tre slæbebåde til Østensjø Rederi ud over de to SOV’er.
Kilde: Østensjø Rederi