Ørsted tester hybridt mandskabsskib
Er det en katamaran eller en luftbådebåd? Svaret er “både og” vedrørende det nye mandskabsfartøj, som Ørsted tester i øjeblikket på ruten fra Esbjerg Havn til havvindmølleparken Horns Rev 2. Fartøjet kombinerer stor sødygtighed med høj hastighed.
Ørsted vil bruge erfaringerne fra sejladsen med den nye CRW (crew trasfer vessel) i Nordsøen til at vurdere, hvor det nye fartøj med fordel kan indsættes. Med en tophastighed på 80 km/t og muligheden for at klare hårdere vejr, skulle det såkaldte “Surface Effect Ship” være i stand til at reducere omkostningerne ved transport af teknikere til og fra vedligeholdelsesopgaver på
havvindmøller.
“Et hurtigere fartøj betyder en kortere transittid og dermed kan teknikerne få mere arbeudstidtid i vindmølleparkerne. Når vi driver vindmølleparker har vi dage, hvor vi på grund af vejrforholdene ikke kan få adgang til møllerne, men et mere robust fartøj vil gøre dette muligt og dermed give flere offshore-arbejdsdage pr. år,” siger Håkan Borgström, der er senior manager i Oerations Technology Concept Line i Ørsted.
Under testperioden vil Ørsted opsamle data om fartøjets hastighed, brændstofforbrug og teknikernes erfaringer med skibet.
Skibet er formet som en katamaran, men med fleksible “skørter” mellem skrogene. Når luft pumpes ind mellem disse “skørter” skabes et overtryk, der får skibet til at rejse sig på vandet og dermed giver lavere vandmodstand og højere hastighed, oplyser værftet Umoe Mandal, der har bygget skibet.
Kilde: OffshoreWind