Ørsted investerer i stort e-methanolprojekt

Ørsted har indgået en aftale med Liquid Wind AB om at købe en ejerandel på 45 pct. af Liquid Wind AB's e-methanolprojekt FlagshipONE. FlagshipONE er et udviklingsprojekt i sin sene fase, der kan blive verdens første projekt i stor skala inden for bæredygtig e-methanol.

FlagshipONE bliver den seneste tilføjelse til Ørsteds voksende pipeline af projekter inden for brint og Power-to-X, hvoraf flere har som mål at reducere CO2-udledningerne fra skibsfart.

”Ørsted har den klare strategiske ambition at opbygge en global førerposition inden for vedvarende brint og grønne brændstoffer, og vores investering i FlagshipONE er et tydeligt bevis på, at vi vil realisere vores ambition. Præcis som vi gjorde det med havvind, er vi i Ørsted parate til at være en drivkraft i modningen af grønne brændstoffer, hvor vi kan spille en betydelig rolle i at nedbringe CO2-udledningerne fra skibsfart og andre sektorer, hvor det ellers er vanskelligt”, siger Martin Neubert, viceadministrerende direktør i Ørsted.

FlagshipONE får en elektrolysekapacitet på omkring 70 MW og forventes at kunne producere 50.000 tons e-methanol om året baseret på vedvarende brint og biogent CO2. Brinten skal fremstilles via elektrolyse drevet af strøm fra landvindmøller, og det biogene CO2 skal opsamles fra kraftvarmeværket Hörneborgsverket i Örnsköldsvik i Sverige, hvor FlagshipONE også kommer til at ligge.

Ørsted og Liquid Wind AB forventer at idriftsætte FlagshipONE i 2024, såfremt der træffes endelig investeringsbeslutning, hvilket forventes at kunne ske allerede i 2022.

"Ved at gå sammen med Liquid Wind om FlagshipONE bliver vi en del af et af de mest lovende projekter i forhold til at levere e-methanol i stor skala og sætte skub i den grønne omstilling af skibsfarten samt andre anvendelser af e-methanol. Med de rette rammevilkår og støtte kan FlagshipONE blive et af verdens første e-methanolanlæg i stor skala samt en vigtig tilføjelse til Ørsteds voksende og mangfoldige portefølje af brint- og Power-to-X-projekter”, siger Anders Nordstrøm, chef for Ørsteds brint- og Power-to-X-aktiviteter.

Inden for skibsfart er der et akut behov for nye typer brændstoffer for at kunne nedbringe CO2-udledningerne, og Ørsted er involveret i flere projekter, der netop har til formål at producere bæredygtige brændstoffer til skibsfart. Et af de projekter er Green Fuels for Denmark i København.

Redaktionen

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Ørsted nedjusterer sine forventninger

02.09.2025Maritimedanmark.dk

Norske Equinor investerer i Ørsted

02.09.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler åbner nyt kontor i Taiwan

30.08.2025Maritimedanmark.dk

Dronepartnerskab vil skabe automatiserede havvindmølleparker

26.08.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler overskud på 168 millioner euro

25.08.2025Maritimedanmark.dk

Northern Lights lagrer første CO₂

25.08.2025Maritimedanmark.dk

Nyt stort norsk olie- og gasfund

13.08.2025Maritimedanmark.dk

Ørsted dropper CO2-fangst som forretningsområde

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle