Ophævelse af RALs monopol kan koste dyrt
Det kan blive dyrt for Grønlands Selvstyre, hvis man vælger at ophæve Royal Arctic Lines enekoncession til søtransport af gods til, fra og i Grønland. Det konkluderer en ny redegørelse udarbejdet af PwC for Selvstyret.
Den nuværende enekoncession sammenkæder retten til at drive den overskudsgivende Atlantrute med pligten til at drive den underskudsgivende bygdebesejling. Som en del af koncessionen yder Selvstyret et koncessionstilskud til bygdebesejling på 59,6 millioner kroner om året, men det dækker langt fra omkostningerne.
Det grønlandske parlament, Inatsisartut, pålagde i oktober 2022 den grønlandske regering, Naalakkersuisut, at undersøge fordele og ulemper ved at ophæve Royal Arctic Lines enekoncession, og dette er redegørelsen et svar på.
Det fremgår af redegørelsen, at driftsresultatet (EBITDA) på Atlantruten er på 158 millioner kroner, mens bygdebesejling inkl. feedersejlads giver et driftsunderskud (EBITDA) på 294 millioner kroner. Disse tal omfatter dog kun koncessionsgods. Ikke-koncessioneret fragt bidrager herudover positivt til driften.
Vælger Selvstyret at ophæve monopolet, falder priserne på fragt til og fra Grønland med stor sandsynlighed - hvilket vil gavne det grønlandske erhvervsliv og sænke prisen på en række varer. Omvendt vil Selvstyret skulle betale et stort trecifret millionbeløb for at få et eller flere rederier til at opretholde bygdebesejling inkl. feedersejlads. Og der er ingen sikkerhed for, at et eller flere rederier er parat til at påtage sig opgaven.
Dertil kommer, hvad der efterfølgende skal ske med Royal Arctic Line, dets ansatte og skibe. RAL er 100 procent ejet af det Grønlandske Selvstyre.
Redegørelsen konkluderer, at der skal flere og mere grundige analyser til, før der kan tages en politisk beslutning på baggrund af redegørelsen.
-mauh