Opgraderet rig reducerer CO2 markant
De første målinger af udledningerne efter en måneds drift viser, at riggen Maersk Intrepid efter konvertering til en hybrid-drift nu udleder 25 pct. mindre CO2, oplyser Maersk Drilling. Endnu en rig er under ombygning til den mere klima- og miljøvenlige hybriddrift.
Det var forventet, at den fulde teknologipakke, som er blevet installeret på riggen, havde et potentiale til at levere tocifrede energibesparelser, og det er nu bekræftet efter den første måneds drift på Martin Linge feltet.
Brændstofforbruget og CO2 udledningerne blev reduceret med omkring 25 pct., mens udledningen af NOx blev reduceret med omkring 95 pct. hvilket er en smule over forventningen på 90 pct., skriver Maersk Drilling i en pressemeddelelse.
I Maersk Drilling glæder man sig over de foreløbige resultater, som kaldes “meget lovende”.
“Det er for tidligt at drage definitive konklusioner omkring de gennemsnitlige reduktioner af udledningerne over tid, men de første resultater er meget lovende med reduktioner på omkring 25 pct. i forhold til riggens baseline forbrug,” siger Caroline Alting, Head of Integrity & Projects i Maersk Drilling.
Selskabet har fået støtte til opgraderingen af Intrepid fra den norske stat og gennem Equinors beslutning om at introducere kompensation for at stimulere udledningsreduktioner.
Også riggen Maersk Integrator får installeret hybrid-opgraderingen, der ventes at kunne tages i brug i starten af 2021 i Norge.
Kilde: Maersk Drilling