Omgående bugsering til værft overvejes
Tirsdagens dykkerundersøgelse har vist, at der er meget alvorlige skader og revnedannelser på det japanske bilskib. Ejerne frygter for skibets stabilitet og ønsker det hurtigst mulig bugseret til værft. De svenske myndigheder overvejer hvad der er værst: forsøge at bugsere skibet væk, eller lade det ligge der hvor det er. Dårligere vejr er på vej
.”Beslutningen vil blive baseret på, hvilken af de to muligheder der indebærer den mindste risiko for yderligere udslip af olie fra skibet”, siger Mattias Heneborn fra Kustbevakningen.
For at gøre ondt værre, er der dårligt vejr på vej mod ulykkesstedet, hvilket vil besværliggøre såvel bugsering som opsamling af olie på havet.
Det bedste bud lige nu lyder på, at der er ca. 400.000 liter brændstof, hovedsagelig fuelolie, om bord på bilskibet.
Skibets ejer vil gerne have bilskibet bugseret til Oskarshamn, en opgave der formentlig vil tage 30 timer. Gives der tilladelse hertil, vil det helt sikkert være et krav, at miljøskibe følger slæbet hele vejen, klar til at gribe ind.
De svenske myndigheder har allerede annonceret, at de vil rejse erstatningskrav overfor skibets ejer, for at få dækket de omkostninger grundstødningen har kostet.
Mens overvejelserne pågår, fortsætter niljøskibe med at suge så meget olie som muligt op fra havet.
Redaktionen